The crisis of representation in the twentieth century theatre and in the contemporary theatre is the crisis of a model of representation that appeared in the Renaissance and is based on two main and tightly connected principles. The former conceives the representation as a re-presentation, re-production of something (the dramatic text) that pre-exists in one form (the writing) and is considered totally complete and self-sufficient. The latter interprets the play as something totally fictitious and devoid of intrinsic value, whose only function is to stand for something else (re-producing it), to refer to something else which is the only to possess value. A historical episode showing the union between action and representation (that is pictorial, plastic and performative) is the Passion of Christ. It takes place through two dramaturgical processes which are deeply connected. The first one looks for the representation and the aesthetic product, the synthetic (extremely negative and realistic) vision of the Passion that has to provoke pity in the participant and not to produce a cathartic effect but a feeling of mutual passion. The second turns passion into a mundane ascesis, an action and relationship with the enemy, the weak, the scapegoats, through gestures of peace, ritual performances, works of mercy, friendship, sharing of goods, in order to spread charity and social cohesion.

La crisi della rappresentazione nel teatro del Novecento e contemporaneo è la crisi di un modello di rappresentazione, quello che si è imposto dal Rinascimento e che si fonda su due pilastri intimamente connessi. Il primo concepisce la rappresentazione come ri-presentazione, ri-produzione di qualcosa (il testo drammatico) che gli pre-esiste, in una forma (quella scritta) ritenuta del tutto compiuta e autosufficiente. Il secondo vede la rappresentazione teatrale come realtà totalmente fittizia, del tutto sprovvista di valore in sé (valore d’uso) e la cui sola funzione è quella di stare per qualcos’altro, di rinviare, ri-presentandolo (ri-producendolo, ripetendolo) ad un altro da sé, ad un altrove che è l’unico a possedere valore. Un caso storico di congiunzione tra azione e rappresentazione (pittorica, plastica, teatrale) è quello della Passione di Cristo. Tale congiunzione avviene attraverso due procedimenti drammaturgici in stretto dialogo o connessione. Il primo punta alla rappresentazione e al prodotto estetico, alla visione sintetica, negativa ed estremamente realistica della vicenda passionistica, per suscitare pietà nel partecipante e produrre non un effetto catartico ma una “passione” per l’altro. Il secondo trasforma la passione in ascesi mondana, in azione e relazione con i nemici, con i deboli, con i capri espiatori, attraverso gesti di pace, performance rituali, opere di misericordia, di amicizia, di condivisione dei beni, con contagio progressivo della benevolenza e della coesione sociale.

Bernardi, C., "Actio e repraesentatio". Il caso della Passione di Cristo, in Biancu, S., Cascetta, A., Marassi, M. (ed.), L'uomo e la rappresentazione. Fondazioni antropologiche della rappresentazione mediale e dal vivo, Vita e Pensiero, Milano 2012: <<Media Spettacolo e Processi Culturali. Ricerche>>, 89- 103 [http://hdl.handle.net/10807/30794]

"Actio e repraesentatio". Il caso della Passione di Cristo

Bernardi, Claudio
2012

Abstract

The crisis of representation in the twentieth century theatre and in the contemporary theatre is the crisis of a model of representation that appeared in the Renaissance and is based on two main and tightly connected principles. The former conceives the representation as a re-presentation, re-production of something (the dramatic text) that pre-exists in one form (the writing) and is considered totally complete and self-sufficient. The latter interprets the play as something totally fictitious and devoid of intrinsic value, whose only function is to stand for something else (re-producing it), to refer to something else which is the only to possess value. A historical episode showing the union between action and representation (that is pictorial, plastic and performative) is the Passion of Christ. It takes place through two dramaturgical processes which are deeply connected. The first one looks for the representation and the aesthetic product, the synthetic (extremely negative and realistic) vision of the Passion that has to provoke pity in the participant and not to produce a cathartic effect but a feeling of mutual passion. The second turns passion into a mundane ascesis, an action and relationship with the enemy, the weak, the scapegoats, through gestures of peace, ritual performances, works of mercy, friendship, sharing of goods, in order to spread charity and social cohesion.
2012
Italiano
L'uomo e la rappresentazione. Fondazioni antropologiche della rappresentazione mediale e dal vivo
978-88-343-2212-3
Bernardi, C., "Actio e repraesentatio". Il caso della Passione di Cristo, in Biancu, S., Cascetta, A., Marassi, M. (ed.), L'uomo e la rappresentazione. Fondazioni antropologiche della rappresentazione mediale e dal vivo, Vita e Pensiero, Milano 2012: <<Media Spettacolo e Processi Culturali. Ricerche>>, 89- 103 [http://hdl.handle.net/10807/30794]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/30794
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact