In accordance with the preceding volumes, Barocco Padano 7 offers a series of scholarly investigations aimed at clarifying several fundamental aspects of sacred music from the Po Valley during the Baroque era. The main themes confronted, in fact, are not only placed in a musicological sphere, but frame interdisciplinary perspectives of great interest to musical historiography. An attentive reading of these Atti demonstrates that the work of carrying out such research is still far from concluded. It is affected by the complexity of a universe, that of the Po Valley, which is not limited to Northern Italy, but exceedingly dominant across the entire continent, as is shown in the documented participation of Tomasz Jeż, Metoda Kokole and Stanislav Tuksar. With respect to the preceding volumes, Barocco Padano 7, proposes a direction-in certain ways-not previously taken, which is represented by music in the world of the worshippers. An efficacious testimony is offered here in the penetrating study of Christine Getz on the Milanese confraternity of the Rosary, in which (as can be ascertained from the evidence at Santa Maria della Rosa) polyphony, unified with prayer, had a defining role in spreading the Marian cult. Also with reference to the world of the worshippers is the equally illuminating essay of Danilo Zardin, which focuses largely on the interrelations “between the channels of circulation of the religious culture and the world of the musical arts”. On the methodological level, it is important to note the contribution of Linda Maria Koldau, which denounces the limits of historical boundaries brought to bear, still today, in distinguishing sacred production from the secular, negating thereby the individualization of inexorable stylistic connections between the two genres.

Barocco Padano 7 – in linea di continuità con i volumi precedenti – propone una serie di indagini volte a chiarire alcuni aspetti fondamentali della musica sacra padana in età barocca. I contributi si muovono in diverse direzioni. Le tematiche affrontate, infatti, si collocano in un ambito non solo musicologico, ma inquadrano prospettive interdisciplinari di grande interesse per la storiografia musicale. Un’attenta lettura di questi Atti evidenzia come il lavoro di ricerca sia ben lontano dall’essere concluso. Questo in ragione anche della complessità di un universo, qual è quello padano, che non è circoscrivibile nel Nord Italia, ma si irradia prepotentemente in tutto il continente come dimostrano i documentati interventi di Tomasz Jeż , Metoda Kokole e Stanislav Tuksar. Rispetto ai volumi precedenti, Barocco Padano 7 propone un versante – per certi versi – inedito, rappresentato dalla musica nel mondo dei devoti. Una efficace testimonianza ci è offerta dal penetrante studio di Christine Getz sulle confraternite milanesi del Rosario, nelle quali (lo accerta patentemente Santa Maria della Rosa) il canto polifonico unito alla preghiera ebbe un ruolo determinante nel diffondere il culto mariano. Sempre con riferimento al mondo dei devoti, illuminante riesce pure l’intervento di Danilo Zardin che mette bene a fuoco le interrelazioni «tra i canali di circolazione della cultura religiosa e il mondo delle arti musicali». Sul piano metodologico, mette conto segnalare il contributo di Linda Maria Koldau che denuncia i limiti di impostazioni storiografiche portate, ancora oggi, a distinguere la produzione sacra da quella profana, negando quindi l’individuazione di nessi stilistici imprescindibili tra i due generi.

Padoan, M., Colzani, A., Luppi, A. (eds.), Barocco padano 7, Atti del XV convegno internazionale sulla musica italiana nei secoli XVII-XVIII (Milano, 14-16 luglio 2009), A.M.I.S. (Antiquae Musicae Italicae Studiosi) Como, Como 2012: 763 [http://hdl.handle.net/10807/30404]

Barocco padano 7, Atti del XV convegno internazionale sulla musica italiana nei secoli XVII-XVIII (Milano, 14-16 luglio 2009)

Padoan, Maurizio;
2012

Abstract

In accordance with the preceding volumes, Barocco Padano 7 offers a series of scholarly investigations aimed at clarifying several fundamental aspects of sacred music from the Po Valley during the Baroque era. The main themes confronted, in fact, are not only placed in a musicological sphere, but frame interdisciplinary perspectives of great interest to musical historiography. An attentive reading of these Atti demonstrates that the work of carrying out such research is still far from concluded. It is affected by the complexity of a universe, that of the Po Valley, which is not limited to Northern Italy, but exceedingly dominant across the entire continent, as is shown in the documented participation of Tomasz Jeż, Metoda Kokole and Stanislav Tuksar. With respect to the preceding volumes, Barocco Padano 7, proposes a direction-in certain ways-not previously taken, which is represented by music in the world of the worshippers. An efficacious testimony is offered here in the penetrating study of Christine Getz on the Milanese confraternity of the Rosary, in which (as can be ascertained from the evidence at Santa Maria della Rosa) polyphony, unified with prayer, had a defining role in spreading the Marian cult. Also with reference to the world of the worshippers is the equally illuminating essay of Danilo Zardin, which focuses largely on the interrelations “between the channels of circulation of the religious culture and the world of the musical arts”. On the methodological level, it is important to note the contribution of Linda Maria Koldau, which denounces the limits of historical boundaries brought to bear, still today, in distinguishing sacred production from the secular, negating thereby the individualization of inexorable stylistic connections between the two genres.
Campo DC Valore Lingua
dc.authority.academicField2000 Settore L-ART/07 - MUSICOLOGIA E STORIA DELLA MUSICA it
dc.authority.anceserie Contributi del centro Ricerche A.M.I.S. di Como -
dc.authority.erc2011 Music and musicology, history of music it
dc.authority.people Padoan, Maurizio it
dc.authority.people Colzani, Alberto -
dc.authority.people Luppi, Andre -
dc.cilea.flagannuariono 15732 -
dc.cilea.flagppdno 15732 -
dc.cilea.standby Notification sent at Sun Sep 02 13:34:47 CEST 2012, release date is 2012-09-05 -
dc.collection.id.s e309db74-00a6-0599-e053-3705fe0a55db *
dc.collection.name Curatela di un volume *
dc.contributor.area Area 10 - Scienze dell'antichità, filologico-letterarie e storico-artistiche *
dc.contributor.faculty FACOLTA' DI SCIENZE DELLA FORMAZIONE *
dc.contributor.faculty FACOLTA' DI SCIENZE DELLA FORMAZIONE *
dc.contributor.faculty FACOLTA' DI SCIENZE DELLA FORMAZIONE *
dc.date.accessioned 2012-09-18T00:02:32Z -
dc.date.available 2012-09-18T00:02:32Z -
dc.date.issued 2012 it
dc.description.abstracteng In accordance with the preceding volumes, Barocco Padano 7 offers a series of scholarly investigations aimed at clarifying several fundamental aspects of sacred music from the Po Valley during the Baroque era. The main themes confronted, in fact, are not only placed in a musicological sphere, but frame interdisciplinary perspectives of great interest to musical historiography. An attentive reading of these Atti demonstrates that the work of carrying out such research is still far from concluded. It is affected by the complexity of a universe, that of the Po Valley, which is not limited to Northern Italy, but exceedingly dominant across the entire continent, as is shown in the documented participation of Tomasz Jeż, Metoda Kokole and Stanislav Tuksar. With respect to the preceding volumes, Barocco Padano 7, proposes a direction-in certain ways-not previously taken, which is represented by music in the world of the worshippers. An efficacious testimony is offered here in the penetrating study of Christine Getz on the Milanese confraternity of the Rosary, in which (as can be ascertained from the evidence at Santa Maria della Rosa) polyphony, unified with prayer, had a defining role in spreading the Marian cult. Also with reference to the world of the worshippers is the equally illuminating essay of Danilo Zardin, which focuses largely on the interrelations “between the channels of circulation of the religious culture and the world of the musical arts”. On the methodological level, it is important to note the contribution of Linda Maria Koldau, which denounces the limits of historical boundaries brought to bear, still today, in distinguishing sacred production from the secular, negating thereby the individualization of inexorable stylistic connections between the two genres. -
dc.description.abstractita Barocco Padano 7 – in linea di continuità con i volumi precedenti – propone una serie di indagini volte a chiarire alcuni aspetti fondamentali della musica sacra padana in età barocca. I contributi si muovono in diverse direzioni. Le tematiche affrontate, infatti, si collocano in un ambito non solo musicologico, ma inquadrano prospettive interdisciplinari di grande interesse per la storiografia musicale. Un’attenta lettura di questi Atti evidenzia come il lavoro di ricerca sia ben lontano dall’essere concluso. Questo in ragione anche della complessità di un universo, qual è quello padano, che non è circoscrivibile nel Nord Italia, ma si irradia prepotentemente in tutto il continente come dimostrano i documentati interventi di Tomasz Jeż , Metoda Kokole e Stanislav Tuksar. Rispetto ai volumi precedenti, Barocco Padano 7 propone un versante – per certi versi – inedito, rappresentato dalla musica nel mondo dei devoti. Una efficace testimonianza ci è offerta dal penetrante studio di Christine Getz sulle confraternite milanesi del Rosario, nelle quali (lo accerta patentemente Santa Maria della Rosa) il canto polifonico unito alla preghiera ebbe un ruolo determinante nel diffondere il culto mariano. Sempre con riferimento al mondo dei devoti, illuminante riesce pure l’intervento di Danilo Zardin che mette bene a fuoco le interrelazioni «tra i canali di circolazione della cultura religiosa e il mondo delle arti musicali». Sul piano metodologico, mette conto segnalare il contributo di Linda Maria Koldau che denuncia i limiti di impostazioni storiografiche portate, ancora oggi, a distinguere la produzione sacra da quella profana, negando quindi l’individuazione di nessi stilistici imprescindibili tra i due generi. -
dc.description.allpeople Padoan, Maurizio; Colzani, Alberto; Luppi, Andre -
dc.description.allpeopleoriginal Padoan, Maurizio; Colzani, Alberto; Luppi, Andre it
dc.description.fulltext none en
dc.description.fulltextoriginal none en
dc.description.languageisokeywords eng it
dc.description.languageisokeywordsother ita it
dc.description.numberofauthors 3 -
dc.identifier.citation Padoan, M., Colzani, A., Luppi, A. (eds.), Barocco padano 7, Atti del XV convegno internazionale sulla musica italiana nei secoli XVII-XVIII (Milano, 14-16 luglio 2009), A.M.I.S. (Antiquae Musicae Italicae Studiosi) Como, Como 2012: 763 [http://hdl.handle.net/10807/30404] it
dc.identifier.isbn 978-88-97859-00-0 it
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10807/30404 -
dc.language.iso ita it
dc.language.iso eng it
dc.publisher.country ITA it
dc.publisher.place Como it
dc.relation.allauthors ZARDIN, Danilo; GETZ, Christine; DOMPNIER, Bernard; MELINI, Donatella; VANSCHEEUWIJCK, Marc; CAVALLO, Paolo; BALDI, Stefano; PADOAN, Maurizio; JEŻ, Tomasz; TUKSAR, Stanislav; KOKOLE, Metoda; MARI, Licia; CARTER, Stewart; WEAVER, Andrew H.; KOLDAU, Linda Maria; VIGLIZZO, Gianluca; BACCIAGALUPPI, Claudio–COLLARILE, Luigi; GARGIULO, Piero; FRATTALI, Arianna; CARPANI, Roberta; TOFFETTI, Marina; KURTZMAN, Jeffrey it
dc.relation.allauthorsorig ZARDIN, Danilo it
dc.relation.allauthorsorig GETZ, Christine it
dc.relation.allauthorsorig DOMPNIER, Bernard it
dc.relation.allauthorsorig MELINI, Donatella it
dc.relation.allauthorsorig VANSCHEEUWIJCK, Marc it
dc.relation.allauthorsorig CAVALLO, Paolo it
dc.relation.allauthorsorig BALDI, Stefano it
dc.relation.allauthorsorig PADOAN, Maurizio it
dc.relation.allauthorsorig JEŻ, Tomasz it
dc.relation.allauthorsorig TUKSAR, Stanislav it
dc.relation.allauthorsorig KOKOLE, Metoda it
dc.relation.allauthorsorig MARI, Licia it
dc.relation.allauthorsorig CARTER, Stewart it
dc.relation.allauthorsorig WEAVER, Andrew H. it
dc.relation.allauthorsorig KOLDAU, Linda Maria it
dc.relation.allauthorsorig VIGLIZZO, Gianluca it
dc.relation.allauthorsorig BACCIAGALUPPI, Claudio–COLLARILE, Luigi it
dc.relation.allauthorsorig GARGIULO, Piero it
dc.relation.allauthorsorig FRATTALI, Arianna it
dc.relation.allauthorsorig CARPANI, Roberta it
dc.relation.allauthorsorig TOFFETTI, Marina it
dc.relation.allauthorsorig KURTZMAN, Jeffrey it
dc.relation.firstpage 1 it
dc.relation.format a stampa it
dc.relation.ispartofseries Contributi del centro Ricerche A.M.I.S. di Como it
dc.relation.lastpage 763 it
dc.relation.numberofpages 763 it
dc.subject.keywords Sacred Music it
dc.subject.keywords Barock Music it
dc.subject.keywords Council of Trent it
dc.subject.keywords Polyphonic Psalm it
dc.subject.keywords Catholic Renewal it
dc.subject.keywords compline it
dc.subject.keywords Vespers it
dc.subject.keywords Polyphonic Psalms it
dc.subject.keywords Canticle Antiphons it
dc.subject.keywords Padua it
dc.subject.keywords Po valley it
dc.subject.keywords Lenten Compline it
dc.subject.keywords Triduum of Holy Week it
dc.subject.keywords confraternity of the Rosary it
dc.subject.keywords Paduan chapels it
dc.subject.keywordsother barocco padano it
dc.subject.keywordsother musica sacra it
dc.subject.keywordsother cappella musicale it
dc.subject.keywordsother Rhedigeriana it
dc.subject.keywordsother S. Antonio it
dc.subject.keywordsother organici it
dc.subject.keywordsother violoncello it
dc.subject.keywordsother santorale it
dc.subject.keywordsother uffici it
dc.subject.keywordsother Santa Maria della Rosa it
dc.subject.keywordsother controriforma it
dc.subject.keywordsother Seicento it
dc.subject.keywordsother letteratura religiosa it
dc.subject.keywordsother Pasquali Bonifacio it
dc.subject.keywordsother Balbi Ludovico it
dc.subject.keywordsother Colombano Orazio it
dc.subject.keywordsother Porta Costanzo it
dc.subject.keywordsother antoniano it
dc.subject.keywordsother Rigatti Antonio it
dc.subject.keywordsother Cossoni Carlo Donato it
dc.subject.keywordsother Berardi Angelo it
dc.subject.keywordsother Vespri it
dc.subject.keywordsother Manzoni Francesca it
dc.subject.keywordsother Oratorio Ester it
dc.subject.keywordsother Soranzo Giovanni it
dc.subject.keywordsother Ferrari Fausto it
dc.subject.keywordsother Gio. Nicolò Boldoni it
dc.subject.keywordsother Rosa Maria Felice Maggi it
dc.subject.keywordsother laude it
dc.subject.keywordsother pratica laudistica it
dc.subject.keywordsother Franzoni Amante it
dc.subject.keywordsother Tarsia Antonio it
dc.subject.keywordsother Trossarello it
dc.subject.keywordsother Chamaterò Ippolito it
dc.subject.keywordsother Contrafacta it
dc.subject.keywordsother Rolla Giorgio it
dc.subject.keywordsother Emblemata it
dc.subject.keywordsother Santa Maria della Rosa it
dc.subject.singlekeyword Sacred Music *
dc.subject.singlekeyword Barock Music *
dc.subject.singlekeyword Council of Trent *
dc.subject.singlekeyword Polyphonic Psalm *
dc.subject.singlekeyword Catholic Renewal *
dc.subject.singlekeyword compline *
dc.subject.singlekeyword Vespers *
dc.subject.singlekeyword Polyphonic Psalms *
dc.subject.singlekeyword Canticle Antiphons *
dc.subject.singlekeyword Padua *
dc.subject.singlekeyword Po valley *
dc.subject.singlekeyword Lenten Compline *
dc.subject.singlekeyword Triduum of Holy Week *
dc.subject.singlekeyword confraternity of the Rosary *
dc.subject.singlekeyword Paduan chapels *
dc.title Barocco padano 7, Atti del XV convegno internazionale sulla musica italiana nei secoli XVII-XVIII (Milano, 14-16 luglio 2009) it
dc.type curatela_24 -
dc.type.driver info:eu-repo/semantics/bookPart -
dc.type.full 05. Curatela::Curatela di un volume it
dc.type.genius Altro -
dc.type.miur 284 en
dc.type.research AREA10 - SCIENZE DELL'ANTICHITÀ, FILOLOGICO-LETTERARIE E STORICO-ARTISTICHE -
Appare nelle tipologie: Curatela di un volume
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/30404
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact