In the complex web of contemporary society, an increasingly widespread phenomenon is beginning to be rather conspicuous: a sharp contrast can be observed between the decline of traditional religious practices and the increasingly evident rise of beliefs, from the most classical to the most exotic, of a magical or superstitious nature1. This dichotomy is jarring, and stimulates reflections of various kinds: not only can it serve as a witness to an ongoing cultural change, but it could also be a way of highlighting the dynamism and variety of spiritual and philosophical perspectives that are developing, in a subterranean and non-institutionalised manner. The decline of traditional religious practices suggests a transformation in the very conception of spirituality, indicating an evolution, a shift, in the individual's understanding of the sacred and the transcendent. At the same time, the increase in beliefs of a magical or superstitious nature indicates a growing interest in spiritual dimensions beyond the ‘canonical’ ones, revealing a complex search for meaning, in conflict with an apparent tendency to abandon faiths, which is articulated in multiple and varied forms. This cultural metamorphosis not only underlines the fluidity of spiritual beliefs and practices, but also the increasing diversification of the philosophies of life adopted by individuals, groups and communities. Contemporary society thus presents itself as a fertile ground for the emergence of new perspectives, in which religious traditions are intertwined with more eclectic and personalised (or customisable) approaches to spirituality. In this context, the individual is faced with a wide range of options through which to explore and interpret his or her relationship with foundational questions, faith and spirituality. All the varied possibilities and diversity of approaches not only reflect the plurality of individual needs and aspirations, but also seem to emphasise the openness to intercultural and interreligious dialogue that, potentially, could help build bridges of understanding in a society that is increasingly globalised but also, at the same time, increasingly rife with conflict. In short, contemporary society is configured as a dynamic stage where profound transformations are taking place, largely intertwined with innovations and the spread of digital, interactive web and nine technologies.

Nella complessa trama della società contemporanea un fenomeno, sempre più ampio e sempre più diffuso inizia a risultare piuttosto vistoso: è possibile osservare, infatti, un netto contrasto tra la diminuzione delle pratiche religiose tradizionali e l’ascesa, sempre più evidente, di credenze, dalle più classiche alle più esotiche, di natura magica o superstiziosa1. Tale dicotomia risulta stridente, e stimola riflessioni di varia natura: non solo essa può fungere da testimone di un mutamento culturale in corso, ma potrebbe anche essere un modo per mettere in luce la dinamicità e la varietà delle prospettive spirituali e filosofiche che si stanno sviluppando, in maniera sotterranea e non istituzionalizzata. Il declino delle pratiche religiose tradizionali suggerisce una trasformazione nella concezione stessa della spiritualità, indicando un’evoluzione, un mutamento, nella comprensione dell’individuo nei confronti del sacro e delctrascendente. Al contempo, l’aumento delle credenze di natura magica o superstiziosa indica un interesse crescente rivolto verso dimensioni spirituali al di là di quelle “canoniche”, rivelando una ricerca di significato complessa, in conflitto con un’apparente tendenza all’abbandono delle fedi, che si articola in forme molteplici e variegate. Questa metamorfosi culturale non solo sottolinea la fluidità delle credenze e delle pratiche spirituali, ma anche la crescente diversificazione delle filosofie di vita adottate da individui, gruppi, comunità. La società contemporanea si presenta così come un terreno fertile per l’emergere di nuove prospettive, in cui le tradizioni religiose si intrecciano con approcci più eclettici e personalizzati (o personalizzabili) alla spiritualità. In questo contesto, l’individuo si trova di fronte a una vasta gamma di opzioni attraverso le quali esplorare e interpretare il proprio rapporto con domane fondative, con la fede e con la spiritualità. Tutte le variegate possibilità e diversità di approcci oltre a riflettere la pluralità delle esigenze e delle aspirazioni individuali, sembrano mettere in rilievo anche l’apertura a un dialogo interculturale e interreligioso che, potenzialmente, potrebbe contribuire a costruire ponti di comprensione in una società sempre più globalizzata ma anche, contemporaneamente, sempre più ricca di conflitti. In sintesi, la società contemporanea si configura come un palcoscenico dinamico in cui si manifestano profonde trasformazioni, in larga misura intrecciate con le innovazioni e la diffusione del digitale, del web interattivo e delle nove tecnologie.

Varini, M., L’astrolabio digitale. Astrologia e credenze magico-superstiziose sui social network, in Basile M, B. M., Costalunga N, C. N., Peterlongo G, P. G., Pirina G, P. G., Piromalli L, P. L., Ragone D, R. D. (ed.), Trasformazioni e intersezioni nella società contemporanea. Persone, Istituzioni, Ambiente e Tecnologia Vol. 2, IPS Edizioni, Siena 2024: 2024 327- 336 [https://hdl.handle.net/10807/299981]

L’astrolabio digitale. Astrologia e credenze magico-superstiziose sui social network

Varini, Michele
2024

Abstract

In the complex web of contemporary society, an increasingly widespread phenomenon is beginning to be rather conspicuous: a sharp contrast can be observed between the decline of traditional religious practices and the increasingly evident rise of beliefs, from the most classical to the most exotic, of a magical or superstitious nature1. This dichotomy is jarring, and stimulates reflections of various kinds: not only can it serve as a witness to an ongoing cultural change, but it could also be a way of highlighting the dynamism and variety of spiritual and philosophical perspectives that are developing, in a subterranean and non-institutionalised manner. The decline of traditional religious practices suggests a transformation in the very conception of spirituality, indicating an evolution, a shift, in the individual's understanding of the sacred and the transcendent. At the same time, the increase in beliefs of a magical or superstitious nature indicates a growing interest in spiritual dimensions beyond the ‘canonical’ ones, revealing a complex search for meaning, in conflict with an apparent tendency to abandon faiths, which is articulated in multiple and varied forms. This cultural metamorphosis not only underlines the fluidity of spiritual beliefs and practices, but also the increasing diversification of the philosophies of life adopted by individuals, groups and communities. Contemporary society thus presents itself as a fertile ground for the emergence of new perspectives, in which religious traditions are intertwined with more eclectic and personalised (or customisable) approaches to spirituality. In this context, the individual is faced with a wide range of options through which to explore and interpret his or her relationship with foundational questions, faith and spirituality. All the varied possibilities and diversity of approaches not only reflect the plurality of individual needs and aspirations, but also seem to emphasise the openness to intercultural and interreligious dialogue that, potentially, could help build bridges of understanding in a society that is increasingly globalised but also, at the same time, increasingly rife with conflict. In short, contemporary society is configured as a dynamic stage where profound transformations are taking place, largely intertwined with innovations and the spread of digital, interactive web and nine technologies.
2024
Italiano
Trasformazioni e intersezioni nella società contemporanea. Persone, Istituzioni, Ambiente e Tecnologia Vol. 2
ISBN 978-1-326-85468-3
IPS Edizioni
2024
Varini, M., L’astrolabio digitale. Astrologia e credenze magico-superstiziose sui social network, in Basile M, B. M., Costalunga N, C. N., Peterlongo G, P. G., Pirina G, P. G., Piromalli L, P. L., Ragone D, R. D. (ed.), Trasformazioni e intersezioni nella società contemporanea. Persone, Istituzioni, Ambiente e Tecnologia Vol. 2, IPS Edizioni, Siena 2024: 2024 327- 336 [https://hdl.handle.net/10807/299981]
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