At the beginning of the seventies, when the tension between the powers of the Cold War remained constant and at the same time anti-nuclear environmentalism found lifeblood in a new collective awareness, Primo Levi and Juan Rodolfo Wilcock recounted with irony and disenchantment the anthropological imbalances that germinated underneath the threat of the atomic bomb. A few months later, respectively with the publication of "Vizio di forma" (1971) and the "Sinagoga degli iconoclasti" (1972), in tandem with "The stereoscopio of the solitary" (1972), both authors trace a path of destruction, which goes from the most recent explosive pitfalls to the reactualization of the weapons of a heroic past, in the case of Levi, or to their humorous placement among the sequins of the mythological world, according to Wilcock's sharp ways. In the three collections of stories, which are worth relating to highlight hermeneutical and stylistic affinities, the evaluation of humanity's progress cannot ignore the inventory of the weapons with which it vows to self-destruct.
All’inizio degli anni settanta, quando rimane costante la tensione tra le potenze della guerra fredda e al contempo l’ambientalismo antinucleare trova linfa in una nuova consapevolezza collettiva, Primo Levi e Juan Rodolfo Wilcock raccontano con ironia e disincanto gli scompensi antropologici che germinano sotto la minaccia della bomba atomica. A distanza di pochi mesi, rispettivamente con la pubblicazione di "Vizio di forma" (1971) e della "Sinagoga degli iconoclasti" (1972), in tandem con "Lo stereoscopio dei solitari" (1972), entrambi gli autori tracciano un percorso della distruzione, che va dalle più recenti insidie esplosive alla riattualizzazione delle armi di un passato eroico, nel caso leviano, o alla loro umoristica collocazione tra i lustrini del mondo mitologico, secondo i modi affilati di Wilcock. Nelle tre raccolte di racconti, che vale la pena mettere in relazione per evidenziarne affinità ermeneutiche e stilistiche, la valutazione del progresso dell’umanità non può prescindere dall’inventario delle armi con cui si vota all’autodistruzione.
Colombo, R., «Un disguido bombardamentale». Le armi fanta-ironiche di Primo Levi e Juan Rodolfo Wilcock, in Agovino Teres, A. T., Maselli Matte, M. M. (ed.), Armi e armature nella letteratura italiana, Franco Cesati, Firenze 2024: 157- 168 [https://hdl.handle.net/10807/290236]
«Un disguido bombardamentale». Le armi fanta-ironiche di Primo Levi e Juan Rodolfo Wilcock
Colombo, Roberta
2024
Abstract
At the beginning of the seventies, when the tension between the powers of the Cold War remained constant and at the same time anti-nuclear environmentalism found lifeblood in a new collective awareness, Primo Levi and Juan Rodolfo Wilcock recounted with irony and disenchantment the anthropological imbalances that germinated underneath the threat of the atomic bomb. A few months later, respectively with the publication of "Vizio di forma" (1971) and the "Sinagoga degli iconoclasti" (1972), in tandem with "The stereoscopio of the solitary" (1972), both authors trace a path of destruction, which goes from the most recent explosive pitfalls to the reactualization of the weapons of a heroic past, in the case of Levi, or to their humorous placement among the sequins of the mythological world, according to Wilcock's sharp ways. In the three collections of stories, which are worth relating to highlight hermeneutical and stylistic affinities, the evaluation of humanity's progress cannot ignore the inventory of the weapons with which it vows to self-destruct.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.