An accurate analysis of Goethe’s Torquato Tasso reveals that the work structure is fundamentally based on the number five. Furthermore, a comparison with Plutarch’s On the E at Delphi shows that the issues tackled by the German author to describe the frail, whimsy, eccentric, touchy and contradictory behaviour of the Italian poet brings to mind Plutarch’s exposition and some aspects of the behaviour adopted by the priest of the temple at Delphi: the quest for truth, the maxim Know Yourself, and the mysteriousness of every prediction.
Analizzando l’impianto costitutivo del Torquato Tasso di Goethe è possibile constatare come il costrutto si basi essenzialmente sul numero cinque. Da un confronto con l’opera di Plutarco L’E di Delfi risulta inoltre che le problematiche dell’autore tedesco, nella descrizione del carattere contraddittorio, permaloso, balzano, capriccioso e fragile del poeta italiano, ricalcano l’esposizione e parte del percorso dell’ opera del sacerdote del tempio di Delfi: la ricerca della verità, il motto conosci te stesso, l’enigmaticità dei vaticini.
Frola, M. F., Il "Torquato Tasso" di Goethe e "L' E di Delfi" di Plutarco, EDUCatt, Milano 2009: 62 [http://hdl.handle.net/10807/28164]
Il "Torquato Tasso" di Goethe e "L' E di Delfi" di Plutarco
Frola, Maria Franca
2009
Abstract
An accurate analysis of Goethe’s Torquato Tasso reveals that the work structure is fundamentally based on the number five. Furthermore, a comparison with Plutarch’s On the E at Delphi shows that the issues tackled by the German author to describe the frail, whimsy, eccentric, touchy and contradictory behaviour of the Italian poet brings to mind Plutarch’s exposition and some aspects of the behaviour adopted by the priest of the temple at Delphi: the quest for truth, the maxim Know Yourself, and the mysteriousness of every prediction.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.