Peer and Media Education is configured from the beginning in a perspective of prevention and awareness on different topics. It should not be understood in a logic of mere cognitive learning, nor of the mechanical execution of behavioral practices deemed "healthy" or "right" in the face of situations of personal or social risk. Its impact is greater and lasting if the peers are involved in the decision-making processes and strategic choices right from the planning stage of the interventions and if their perception of usefulness and protagonism grows during the actions. In the essay, the potential of the media is addressed not so much in a purely instrumental logic, but as a significant dimension on three aspects: • natural environment of peers, starting from consumption and daily practices; • theme in itself, to develop a more aware, creative and responsible use; • channel that creates shared skills in a non-episodic but continuous way.
La Peer e Media Education si configura fin dall’inizio in una prospettiva di prevenzione e di sensibilizzazione su differenti temi. Non va intesa in una logica di mero apprendimento cognitivo, né di esecuzione meccanica di pratiche comportamentali ritenute “sane” o “giuste” a fronte di situazioni di rischio personale o sociale. Il suo impatto è maggiore e duraturo se fin dalla progettazione degli interventi i peer sono coinvolti nei processi decisionali e nelle scelte strategiche e se nel corso delle azioni cresce la loro percezione di utilità e di protagonismo. Nel saggio, si affrontano le potenziaità dei media non tanto in una logica puramente strumentale, ma come dimensione significativa su tre aspetti: • ambiente naturale dei peer, a partire dai consumi e dalle pratiche quotidiane; • tema in sé, per sviluppare un uso più consapevole, creativo e responsabile; • canale che crea competenze condivise in modo non episodico ma continuativo.
Marangi, M., Peer&Media Education come approccio alla prevenzione, in Croce, M., Mazzoli, P. G. (ed.), Dipendenze e disturbi da tecnologie digitali. Indicazioni per la comprensione e l'intervento clinico integrato, Edizioni Publiedit, Cuneo, Roma 2023: 500- 510 [https://hdl.handle.net/10807/280896]
Peer&Media Education come approccio alla prevenzione
Marangi, Michele
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2023
Abstract
Peer and Media Education is configured from the beginning in a perspective of prevention and awareness on different topics. It should not be understood in a logic of mere cognitive learning, nor of the mechanical execution of behavioral practices deemed "healthy" or "right" in the face of situations of personal or social risk. Its impact is greater and lasting if the peers are involved in the decision-making processes and strategic choices right from the planning stage of the interventions and if their perception of usefulness and protagonism grows during the actions. In the essay, the potential of the media is addressed not so much in a purely instrumental logic, but as a significant dimension on three aspects: • natural environment of peers, starting from consumption and daily practices; • theme in itself, to develop a more aware, creative and responsible use; • channel that creates shared skills in a non-episodic but continuous way.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.