The constant presence of digital in the daily life of families implies a rethinking of the categories of analysis on the relationship between technologies and early childhood phenomenon. The identification of pedagogical practices that develop the theme of the educating community and educational co-responsibility in reference to the potential and risks of digital technology, starting from the role of adults, as happens in the case of sharenting, appears central. Starting from some experiments activated in recent years, a reflection is proposed on the centrality of childhood services to encourage digital citizenship development processes that are inclusive and responsible and that prevent the phenomena of Digital Educational Poverty.
La presenza costante del digitale nella quotidianità delle famiglie implica un ripensamento delle categorie di analisi sul rapporto tra tecnologie e prima infanzia fenomeno. Appare centrale l’individuazione di prassi pedagogiche che sviluppino il tema della comunità educante e della corresponsabilità educativa in riferimento alle potenzialità e ai rischi del digitale, a partire dal ruolo degli adulti, come nel caso dello sharenting. A partire da alcune sperimentazioni attivate negli ultimi anni, si propone una riflessione sulla centralità dei Servizi per l’infanzia per favorire processi di sviluppo di cittadinanza digitale che siano inclusivi e responsabili e che prevengano i fenomeni di Povertà Educativa Digitale.
Marangi, M., Digitale e infanzia 0-6, in una logica di corresponsabilità educativa, in Rondonotti, M. (ed.), Tecnologie, comunità, inclusione sociale, eCampus University Press, Novedrate 2024: 111- 132 [https://hdl.handle.net/10807/280860]
Digitale e infanzia 0-6, in una logica di corresponsabilità educativa
Marangi, Michele
Primo
Writing – Review & Editing
2024
Abstract
The constant presence of digital in the daily life of families implies a rethinking of the categories of analysis on the relationship between technologies and early childhood phenomenon. The identification of pedagogical practices that develop the theme of the educating community and educational co-responsibility in reference to the potential and risks of digital technology, starting from the role of adults, as happens in the case of sharenting, appears central. Starting from some experiments activated in recent years, a reflection is proposed on the centrality of childhood services to encourage digital citizenship development processes that are inclusive and responsible and that prevent the phenomena of Digital Educational Poverty.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.