VET (Vocational and Educational Training) is an educational context in which the principle of intertwining between mind, hand and heart is particularly important. The socio-emotional – “heart” – dimension is becoming prior in the last few years. In several European countries, schools have an explicit approach to social-emotional education, devoting specific times and spaces for it. Based on these considerations, the international “3-H Project (Head, Heart, Hand)”, funded by the Erasmus+ framework, has launched and published a survey of best practices. This article examines their characteristics and objectives. We then briefly comment on the usefulness and legitimacy of conceptualizing social-emotional education in terms of competencies.

La IeFP (Istruzione e Formazione Professionale) è un contesto educativo nel quale il principio di interconnessione tra mente, mano e cuore è particolarmente importante. La dimensione socio-emotiva – quella del “cuore” – sta assumendo una rilevanza di primo piano negli ultimi anni. In diversi paesi europei la scuola ha un approccio esplicito all’educazione socio-emotiva, riservando ad essa tempi e spazi specifici. Sulla base di queste considerazioni, il progetto internazionale “3-H Project (Head, Heart, Hand)”, finanziato dal framework Erasmus+, ha lanciato e pubbicato una ricognizione di best practices. In questo articolo se ne esaminano le caratteristiche e gli obiettivi. Si commenta poi brevemente l’utilità e la legittimità di concettualizzare l’educazione socio-emotiva in termini di competenze.

Serrelli, E., L’educazione socio-emotiva e la sua concettualizzazione in termini di competenze nell’Istruzione e Formazione Professionale, in Fabbri, M., Malavasi, P., Rosa, R. A., Vannini, V. I. (ed.), Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro. Sessione plenaria e Sessioni parallele, Pensa MultiMedia, Lecce - Rovato (BS) 2023: 162- 165 [https://hdl.handle.net/10807/273956]

L’educazione socio-emotiva e la sua concettualizzazione in termini di competenze nell’Istruzione e Formazione Professionale

Serrelli, Emanuele
2023

Abstract

VET (Vocational and Educational Training) is an educational context in which the principle of intertwining between mind, hand and heart is particularly important. The socio-emotional – “heart” – dimension is becoming prior in the last few years. In several European countries, schools have an explicit approach to social-emotional education, devoting specific times and spaces for it. Based on these considerations, the international “3-H Project (Head, Heart, Hand)”, funded by the Erasmus+ framework, has launched and published a survey of best practices. This article examines their characteristics and objectives. We then briefly comment on the usefulness and legitimacy of conceptualizing social-emotional education in terms of competencies.
2023
Italiano
Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro. Sessione plenaria e Sessioni parallele
979‐12‐5568‐000‐0
Pensa MultiMedia
Serrelli, E., L’educazione socio-emotiva e la sua concettualizzazione in termini di competenze nell’Istruzione e Formazione Professionale, in Fabbri, M., Malavasi, P., Rosa, R. A., Vannini, V. I. (ed.), Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro. Sessione plenaria e Sessioni parallele, Pensa MultiMedia, Lecce - Rovato (BS) 2023: 162- 165 [https://hdl.handle.net/10807/273956]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/273956
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact