This paper illustrates the results of the evaluation of the short-term effects of the Agente 0030 project. Conceived and implemented by the "Le Compagnie Malviste" association during the 2022/2023 school year, involving classes of the "C. Poma” of the State Comprehensive Institute “L. Manara” in Milan. The project aimed to improve students' knowledge, attitudes and behaviors in the field of environmental sustainability using active techniques that involve children personally and increase their interaction with neighborhood actors. The evaluation study aims to understand the effects of the project carried out on the variables that measure the knowledge, attitudes and behavior of pupils towards the environment. The data were collected through the administration of questionnaires before and after the project, both to the treated children and to a control group made up of children belonging to the “L. Manara” active in a neighboring area. The effect estimate was carried out using non-experimental counterfactual estimation methods. Contrary to expectations, the project's actions appear to have produced a worsening of attitudes and attitudes in favor of environmental sustainability in the treated children, even if only some results are statistically significant. However, an improvement was noted in the level of knowledge of certain terms relating to the topic and the objectives of the 2030 Agenda.

Questo paper illustra gli esiti della valutazione degli effetti di breve periodo del progetto Agente 0030. Ideato e realizzato dall’associazione “Le Compagnie Malviste” durante l’anno scolastico 2022/2023, coinvolgendo classi della scuola primaria “C. Poma” dell’Istituto Comprensivo Statale “L. Manara” di Milano. Il progetto si proponeva di migliorare le conoscenze, le attitudini e i comportamenti degli studenti nel campo della sostenibilità ambientale usando tecniche attive che coinvolgono i bambini e le bambine in prima persona ed aumentano la loro interazione con gli attori del quartiere. Lo studio di valutazione mira a comprendere quali sono gli effetti del progetto realizzato sulle variabili che misurano le conoscenze, le attitudini ed i comportamenti degli alunni nei confronti dell’ambiente. I dati sono stati raccolti attraverso la somministrazione di questionari prima e dopo il progetto, sia ai bambini trattati, sia a un gruppo di controllo composto da bambini appartenenti alla scuola primaria “L. Manara” attiva in un territorio limitrofo. La stima dell’effetto è stata effettuata utilizzando metodi di stima controfattuali non sperimentali. Contrariamente alle attese, le azioni del progetto sembrano aver prodotto nei bambini trattati un peggioramento nelle attitudini e negli atteggiamenti a favore della sostenibilità ambientale, anche se solo alcuni risultati sono statisticamente significativi. Si è invece rilevato un miglioramento nel grado di conoscenza di taluni termini relativi al tema e degli obiettivi dell’Agenda 2030.

Zavarise, C., Argentin, G., Barbetta, G., Moscatelli, M., Una stima degli effetti del progetto di educazione alla sostenibilità ambientale “Agente 0030” sugli atteggiamenti e i comportamenti dei bambini, <<Una stima degli effetti del progetto di educazione alla sostenibilità ambientale “Agente 0030” sugli atteggiamenti e i comportamenti dei bambini.>>, 2023; (25): 1-56 [https://hdl.handle.net/10807/260557]

Una stima degli effetti del progetto di educazione alla sostenibilità ambientale “Agente 0030” sugli atteggiamenti e i comportamenti dei bambini

Argentin, Gianluca;Barbetta, Gianpaolo;Moscatelli, Matteo
2023

Abstract

This paper illustrates the results of the evaluation of the short-term effects of the Agente 0030 project. Conceived and implemented by the "Le Compagnie Malviste" association during the 2022/2023 school year, involving classes of the "C. Poma” of the State Comprehensive Institute “L. Manara” in Milan. The project aimed to improve students' knowledge, attitudes and behaviors in the field of environmental sustainability using active techniques that involve children personally and increase their interaction with neighborhood actors. The evaluation study aims to understand the effects of the project carried out on the variables that measure the knowledge, attitudes and behavior of pupils towards the environment. The data were collected through the administration of questionnaires before and after the project, both to the treated children and to a control group made up of children belonging to the “L. Manara” active in a neighboring area. The effect estimate was carried out using non-experimental counterfactual estimation methods. Contrary to expectations, the project's actions appear to have produced a worsening of attitudes and attitudes in favor of environmental sustainability in the treated children, even if only some results are statistically significant. However, an improvement was noted in the level of knowledge of certain terms relating to the topic and the objectives of the 2030 Agenda.
2023
Italiano
Una stima degli effetti del progetto di educazione alla sostenibilità ambientale “Agente 0030” sugli atteggiamenti e i comportamenti dei bambini.
978-88-343-5636-4
Vita e Pensiero
Zavarise, C., Argentin, G., Barbetta, G., Moscatelli, M., Una stima degli effetti del progetto di educazione alla sostenibilità ambientale “Agente 0030” sugli atteggiamenti e i comportamenti dei bambini, <<Una stima degli effetti del progetto di educazione alla sostenibilità ambientale “Agente 0030” sugli atteggiamenti e i comportamenti dei bambini.>>, 2023; (25): 1-56 [https://hdl.handle.net/10807/260557]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/260557
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact