Outside of the theological context, the question of evil must be addressed within the broader frame of a phenomenology of conscience. Faced with the inevitability of evil, conscience demands responses that go beyond the simple acknowledgment that evil necessarily happens. The mystery of evil in its dramatic complexity involves man not only for what he is necessarily forced to suffer, but also for what is directly attributable to his initiative. In this second case, evil is the result of a free choice which involves a reflection on its conditions of possibility and therefore on its ontological dimension. What appears as irrational, therefore as "alogos", is intrinsically inexplicable and incomprehensible; yet, in this absence of "ratio" it is real, it is what it is without any "ratio", it is what needs to be taken care of.
Al di fuori del contesto teologico la questione del male va considerata in rapporto a una fenomenologia della coscienza, la quale, nel reagire alla inevitabilità del male, esige risposte che oltrepassino il semplice prendere atto di un accadere necessario. Il mistero del male nella sua drammatica complessità coinvolge l’uomo non solo per ciò che egli per forza è costretto a subire, ma anche per ciò che è riconducibile direttamente alla sua iniziativa. In questo secondo caso il male è il risultato di una scelta libera che comporta una riflessione sulle sue condizioni di possibilità e quindi sulla sua dimensione ontologica. Ciò che si palesa come irrazionale, dunque come “alogos”, è intrinsecamente inesplicabile e incomprensibile; eppure, in questa sua assenza di “ratio” è reale, è ciò che è senza alcuna “ratio”, è ciò di cui occorre prendersi cura.
Marassi, M., L'irrazionalità del male e la positività dell'origine, in Cattorini, P. (ed.), La fede oltre le tenebre. Un epistolario teologico sulla questione del male, Susil Edizioni, Carbonia 2023: 274- 289 [https://hdl.handle.net/10807/260014]
L'irrazionalità del male e la positività dell'origine
Marassi, Massimo
Primo
2023
Abstract
Outside of the theological context, the question of evil must be addressed within the broader frame of a phenomenology of conscience. Faced with the inevitability of evil, conscience demands responses that go beyond the simple acknowledgment that evil necessarily happens. The mystery of evil in its dramatic complexity involves man not only for what he is necessarily forced to suffer, but also for what is directly attributable to his initiative. In this second case, evil is the result of a free choice which involves a reflection on its conditions of possibility and therefore on its ontological dimension. What appears as irrational, therefore as "alogos", is intrinsically inexplicable and incomprehensible; yet, in this absence of "ratio" it is real, it is what it is without any "ratio", it is what needs to be taken care of.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.