Leopard’s conception of feeling is rooted in the integration he hoped for between intellect and imagination, examined in detail between 1820 and 1823. The common use of the “terms” makes them adequate to philosophical and scientific research. The frequent occurrence of “feeling” in synonymic dittology with other categories specifies its connections and differences to adjacent principles, in particular those required by the search, even as scientific research, of truth. The reading of the two Operette that have a scientist as protagonist leads to interesting conclusions.
La concezione leopardiana di sentimento affonda le proprie radici nell'auspicata integrazione tra intelletto e immaginazione, dettagliata tra il 1820 e il 1823. Il comune utilizzo dei "termini" li rende idonei alla ricerca filosofica e scientifica. La frequente comparsa di "sentimento" in dittologia sinonimica con altre categorie ne precisa attinenze e divergenze con principi limitrofi, primi fra tutti quelli richiesti dalla ricerca, anche scientifica, della verità. La rilettura delle due Operette morali che hanno come protagonisti una scienziato apre a consuntivi interessanti.
Landoni, E., Il sentire dello scienziato. Leopardi, Ruysch e Copernico tra evidenza e sapere, in Ponti, P. (ed.), Letteratura e oltre. Studi in onore di Giorgio Baroni, Fabrizio Serra Editore, Roma 2012: <<BIBLIOTECA DELLA RIVISTA DI LETTERATURA ITALIANA>>, 120- 125 [http://hdl.handle.net/10807/25530]
Il sentire dello scienziato. Leopardi, Ruysch e Copernico tra evidenza e sapere
Landoni, Elena
2012
Abstract
Leopard’s conception of feeling is rooted in the integration he hoped for between intellect and imagination, examined in detail between 1820 and 1823. The common use of the “terms” makes them adequate to philosophical and scientific research. The frequent occurrence of “feeling” in synonymic dittology with other categories specifies its connections and differences to adjacent principles, in particular those required by the search, even as scientific research, of truth. The reading of the two Operette that have a scientist as protagonist leads to interesting conclusions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.