The catalog contains the texts of His Excellency Mr Cardinal A. Scola, C. De Carli and M.A. Crippa, regarding the sculptural production of M. M. Poncet divided into groups of works in a series of experiences that give shape to families of images: the stairs, the door, the window, the boat linked to the idea of ​​place, rather than of travel and that showed both their internal cohesion, and their ability to development and expansion. The search for a primary space around which the form is organized, often see adverse forces opposing. The lucid intuition of what the artist perceives goes through the discovery of the plastic solution which must be reached in order to make visible the new reality that becomes work. Through the path traced by the great masters of contemporary art, from Picasso to Moore, from Chillida to Bancusi, the notion of plastic and space assumes in the works of Poncet the classic feature of a construction which shows fundamental facts of our existence, isolating them as formal themes and articulating them as art forms through materials that have heaviness and opacity, roundness and turning. These are all attributes that refer to the corporeity, and which tell that the status of the artist, like ours, is subjected to the rules of space, weight and time, but that thanks to the hands of artist it is always able to find the vanishing point that opens to an unimaginable horizon.

Il catalogo che raccoglie i testi di S.E. Card. A. Scola, C. De Carli e M.A. Crippa, attiene alla produzione scultorea di M. M. Poncet che si muove per raggruppamenti di opere in un susseguirsi di esperienze che danno forma a famiglie di immagini: la scala, la soglia, la finestra, la barca, legate all’idea di luogo, piuttosto che di viaggio e che mostrano sia la loro coesione interna, sia la loro capacità di svolgimento e di espansione. La ricerca di uno spazio primario attorno al quale si organizza la forma, vede spesso contrapporsi forze avverse. L’intuizione lucida di ciò che l’artista percepisce passa attraverso la scoperta della soluzione plastica cui si deve giungere per rendere visibile quella nuova realtà che si fa opera. Sulla strada tracciata dai grandi maestri della contemporaneità, da Picasso a Moore, da Chillida a Bancusi, la nozione di plastica e di spazio assume, nelle opere della Poncet la caratteristica classica di una costruzione che rivela fatti fondamentali della nostra esistenza, isolandoli come temi formali e articolandoli come forme artistiche attraverso materiali che hanno pesantezza e opacità, rotondità e tornitura, attributi che rimandano alla corporeità, che raccontano la condizione dell’artista come la nostra sottomessa alle regole dello spazio, del peso e del tempo, ma che dalle mani dell’artista riesce sempre a trovare quel punto di fuga che la porta in un orizzonte inimmaginabile.

De Carli Sciume, C., Avvenimenti della forma. L'impossibile corrispondenza, in De Carli Sciume', C. (ed.), Marie Michèle Poncet, Rubbettino, Catanzaro 2005: 7- 12 [http://hdl.handle.net/10807/24808]

Avvenimenti della forma. L'impossibile corrispondenza

De Carli Sciume, Cecilia
2005

Abstract

The catalog contains the texts of His Excellency Mr Cardinal A. Scola, C. De Carli and M.A. Crippa, regarding the sculptural production of M. M. Poncet divided into groups of works in a series of experiences that give shape to families of images: the stairs, the door, the window, the boat linked to the idea of ​​place, rather than of travel and that showed both their internal cohesion, and their ability to development and expansion. The search for a primary space around which the form is organized, often see adverse forces opposing. The lucid intuition of what the artist perceives goes through the discovery of the plastic solution which must be reached in order to make visible the new reality that becomes work. Through the path traced by the great masters of contemporary art, from Picasso to Moore, from Chillida to Bancusi, the notion of plastic and space assumes in the works of Poncet the classic feature of a construction which shows fundamental facts of our existence, isolating them as formal themes and articulating them as art forms through materials that have heaviness and opacity, roundness and turning. These are all attributes that refer to the corporeity, and which tell that the status of the artist, like ours, is subjected to the rules of space, weight and time, but that thanks to the hands of artist it is always able to find the vanishing point that opens to an unimaginable horizon.
2005
Italiano
Marie Michèle Poncet
88-498-1285-X
De Carli Sciume, C., Avvenimenti della forma. L'impossibile corrispondenza, in De Carli Sciume', C. (ed.), Marie Michèle Poncet, Rubbettino, Catanzaro 2005: 7- 12 [http://hdl.handle.net/10807/24808]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/24808
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact