The text, within the book dedicated the stained glass windows of Carpi, cycle designed for the chapel of the Sisters of the Cenacle in Milan, retrieves the human artistic and urban context in which he works. Returned alive from the Gusen concentration camp, Carpi has difficulties to return to his life as a painter. While in Milan the Manifesto of realist artists entitled Beyond Guernica is released, for Carpi, who had always considered the unity between art and life as an indisputable fact starts a period of absolute freedom of inspiration on the tracks of the beloved masters Velasquez, Rembrandt, Goya, Cézanne, often in a necessary and not easy solitude. The essay also traces a profile of the cultural life of the city of Milan and of artistic personalities who have innervated it as the art historians GA Dell'Acqua, F.Wittgens or the superintendent G. Pacchioni. the work to bring in new splendor the places for art in the city are illustrated: Brera, the Gallery of Modern Art in via Palestro, the La Scala Theatre Museum, the Poldi Pezzoli Museum, the collections of the Sforzesco Castle, the acquisition of important works like the Pietà Rondanini, exhibitions (Caravaggio, Picasso's Guernica room the Cariatidi) arriving then to consider the series of stained glass windows of Carpi, pointing out the qualities of composition, the relations with the architecture, the iconographic and iconological choices, the theological quality and the educational potential.
Il testo, all’interno del libro dedicato alle vetrate di Carpi, ciclo progettato per la Cappella delle Suore del Cenacolo a Milano, recupera di quel lavoro il contesto umano, artistico e urbano in cui si trova ad operare. Tornato vivo dal campo di concentramento di Gusen, Carpi stenta a riprendere la sua vita di pittore. Mentre a Milano esce il Manifesto degli artisti realisti intitolato Oltre Guernica, per Carpi, che aveva sempre considerato l’unità fra arte e vita un dato incontrovertibile, si apre un periodo di assoluta libertà d’ispirazione sulle tracce dei maestri prediletti Velasquez, Rembrandt, Goya, Cézanne, spesso in una necessaria e non facile solitudine. Lo scritto traccia anche un profilo della vita culturale artistica della città di Milano e delle personalità che lo hanno innervato come glistorici dell’arte G.A. Dell’Acqua, F.Wittgens o il sovrintendente G. Pacchioni. Si annoverano i lavori per riportare a nuovo splendore i luoghi deputati dell’arte in città: Brera, la Galleria d’Arte Moderna di via Palestro, il Museo Teatrale alla Scala, il Poldi Pezzoli, le raccolte del castello Sforzesco, l’acquisizione di importanti opere come la Pietà Rondanini, le esposizioni (Caravaggio, Guernica di Picasso nella sala delle Cariatidi) per giungere quindi a considerare il ciclo di vetrate di Carpi mettendone in rilievo le qualità compositive, i rapporti con l’architettura, le scelte iconografiche e iconologiche, la qualità teologica e la potenzialità educativa.
De Carli Sciume, C., Aldo Carpi e la rinascita a Milano del secondo dopoguerra, in Biscottini, P. (ed.), Il Vangelo di Aldo Carpi, Museo Diocesano Milano, Milano 2006: 17- 23 [http://hdl.handle.net/10807/24786]
Aldo Carpi e la rinascita a Milano del secondo dopoguerra
De Carli Sciume, Cecilia
2006
Abstract
The text, within the book dedicated the stained glass windows of Carpi, cycle designed for the chapel of the Sisters of the Cenacle in Milan, retrieves the human artistic and urban context in which he works. Returned alive from the Gusen concentration camp, Carpi has difficulties to return to his life as a painter. While in Milan the Manifesto of realist artists entitled Beyond Guernica is released, for Carpi, who had always considered the unity between art and life as an indisputable fact starts a period of absolute freedom of inspiration on the tracks of the beloved masters Velasquez, Rembrandt, Goya, Cézanne, often in a necessary and not easy solitude. The essay also traces a profile of the cultural life of the city of Milan and of artistic personalities who have innervated it as the art historians GA Dell'Acqua, F.Wittgens or the superintendent G. Pacchioni. the work to bring in new splendor the places for art in the city are illustrated: Brera, the Gallery of Modern Art in via Palestro, the La Scala Theatre Museum, the Poldi Pezzoli Museum, the collections of the Sforzesco Castle, the acquisition of important works like the Pietà Rondanini, exhibitions (Caravaggio, Picasso's Guernica room the Cariatidi) arriving then to consider the series of stained glass windows of Carpi, pointing out the qualities of composition, the relations with the architecture, the iconographic and iconological choices, the theological quality and the educational potential.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.