The contribution deals with the theme of the connection between visual arts and architecture at the X Milan Triennale of 1954 directed by a comittee composed of the architects Carlo De Carli and Marco Zanuso, the sculptor Lucio Fontana and the painters Mario Radice and Attilio Rossi. The centrality of this theme is intrinsically connected to the history of the Triennale born in Monza in 1923, and moved into the home of Milan Park after three editions with a three-year periodicity going from exhibitions of decorative arts in a real laboratory of arts and architecture approachable to the Bauhaus program. The development of the contribution takes into consideration the various manifestations of that achieved unity among the arts from the experience of the atrium to the execution of the First Italian Conference on Design, tries to move from the concrete achievements to the methodological disciplinary attitude implied in it, attitude that allows to read the arts in a relationship network in which every artistic process is part of an architecture intended to serve as a place of interpretation connected with the existence of people and society.

Il contributo affronta il tema della connessione fra le arti visive e l’architettura alla X Triennale di Milano del 1954 diretta da una giunta composta dagli architetti Carlo De Carli e Marco Zanuso, lo scultore Lucio Fontana e i pittori Mario Radice e Attilio Rossi. La centralità di tale tema si connette intrinsecamente alla storia delle Triennali che nate a Monza nel 1923, dopo tre edizioni si trasferiscono nella sede Milanese del Parco con una cadenza Triennale passando da mostre di arti decorative a un vero laboratorio di arti e architettura avvicinabile al programma del Bauhaus. Lo svolgimento del contributo che prende in considerazioni le varie manifestazioni di tale raggiunta unità tra le arti a partire dalle realizzazioni dell’atrio fino allo svolgimento del I Convegno italiano sul Design, cerca di passare dalle realizzazioni concrete all’atteggiamento metodologico disciplinare che le sottende, atteggiamento che permette di leggere le arti in una rete di relazioni in cui ogni processo artistico è parte di un’architettura destinata a svolgere la funzione di luogo interpretativo connesso con l’esistenza delle persone e della società.

De Carli Sciume, C., Il tema dell'unità delle arti alla X Triennale di Milano 1954, in De Carli Sciume', C., Tedeschi, F. (ed.), Il presente si fa storia. Scritti di storia dell'arte in onore di Luciano Caramel, Vita e Pensiero, Milano 2008: 381- 400 [http://hdl.handle.net/10807/24729]

Il tema dell'unità delle arti alla X Triennale di Milano 1954

De Carli Sciume, Cecilia
2008

Abstract

The contribution deals with the theme of the connection between visual arts and architecture at the X Milan Triennale of 1954 directed by a comittee composed of the architects Carlo De Carli and Marco Zanuso, the sculptor Lucio Fontana and the painters Mario Radice and Attilio Rossi. The centrality of this theme is intrinsically connected to the history of the Triennale born in Monza in 1923, and moved into the home of Milan Park after three editions with a three-year periodicity going from exhibitions of decorative arts in a real laboratory of arts and architecture approachable to the Bauhaus program. The development of the contribution takes into consideration the various manifestations of that achieved unity among the arts from the experience of the atrium to the execution of the First Italian Conference on Design, tries to move from the concrete achievements to the methodological disciplinary attitude implied in it, attitude that allows to read the arts in a relationship network in which every artistic process is part of an architecture intended to serve as a place of interpretation connected with the existence of people and society.
2008
Italiano
Il presente si fa storia. Scritti di storia dell'arte in onore di Luciano Caramel
978-88-343-1385-5
De Carli Sciume, C., Il tema dell'unità delle arti alla X Triennale di Milano 1954, in De Carli Sciume', C., Tedeschi, F. (ed.), Il presente si fa storia. Scritti di storia dell'arte in onore di Luciano Caramel, Vita e Pensiero, Milano 2008: 381- 400 [http://hdl.handle.net/10807/24729]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/24729
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact