The volume presents the results of a research project set up within the Language Sciences Department of the Catholic University of Milan and carried out by a working group whose members are school teachers, teacher trainers and university professors. The research objective was to interpret the indications provided in the European Profile for Language Teacher Education on the basis of Italian school norms and, more importantly, from the perspective of language educators in Italy. The project resulted in a personalized version of the Profile made up of concise guidelines, helpful in planning and setting up European training courses aimed at language teachers (mother-tongue, second or foreign language) and at CLIL teachers. The acronym A.N.D.R.O.M.E.D.A. summarises the guidelines offered in the book and is a metaphor of the key aspects of teacher training. In fact, A.N.D.R.O.M.E.D.A. is a well-known galaxy, whose spiral form suggests circularity and cyclicity and stands for renewal and constant updating, vital components in the training of teaching professionals.

Il volume presenta il risultato di un progetto di ricerca condotto nel Dipartimento di scienze linguistiche dell’Università Cattolica di Milano da un gruppo di lavoro trasversale al mondo della scuola, della formazione e dell’università. Oggetto della ricerca è stata la rilettura del Profilo europeo per la formazione dei docenti di lingue alla luce della realtà normativa del nostro Paese e soprattutto con gli occhi del glottodidatta italiano; risultato del progetto è una versione personalizzata del Profilo, fatta di linee guida sintetiche ma efficaci per impostare e affrontare percorsi formativi di respiro europeo destinati a docenti di lingua (italiana, seconda, straniera, “altra” in generale) e a docenti che in lingua veicolano contenuti disciplinari. Sintesi e insieme metafora delle nostre linee guida è A.N.D.R.O.M.E.D.A., acronimo che compendia i contenuti-chiave della formazione docente e che richiama la nota galassia, la cui forma a spirale evoca circolarità e ciclicità, ovvero rinnovamento e aggiornamento costanti, necessari alla formazione di un docente professionista

Bosisio, C. (ed.), Il docente di lingue in Italia: linee guida per una formazione europea, Mondadori, Milano 2010: 146 [http://hdl.handle.net/10807/2423]

Il docente di lingue in Italia: linee guida per una formazione europea

Bosisio, Cristina
2010

Abstract

The volume presents the results of a research project set up within the Language Sciences Department of the Catholic University of Milan and carried out by a working group whose members are school teachers, teacher trainers and university professors. The research objective was to interpret the indications provided in the European Profile for Language Teacher Education on the basis of Italian school norms and, more importantly, from the perspective of language educators in Italy. The project resulted in a personalized version of the Profile made up of concise guidelines, helpful in planning and setting up European training courses aimed at language teachers (mother-tongue, second or foreign language) and at CLIL teachers. The acronym A.N.D.R.O.M.E.D.A. summarises the guidelines offered in the book and is a metaphor of the key aspects of teacher training. In fact, A.N.D.R.O.M.E.D.A. is a well-known galaxy, whose spiral form suggests circularity and cyclicity and stands for renewal and constant updating, vital components in the training of teaching professionals.
2010
Italiano
8800805892
Bosisio, C. (ed.), Il docente di lingue in Italia: linee guida per una formazione europea, Mondadori, Milano 2010: 146 [http://hdl.handle.net/10807/2423]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/2423
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact