Nurturing the roots and finding a place in the context of personal, family and collective history are key pillars for developing a unique and individual identity that offers a view to the future and that includes the past. The relationship between older and younger immigrant generations sits within a peculiar path aimed at elaborating a complex identity that speaks of multiple cultural belonging. The research questions focus on preteens with a history of migration and their cross-generational relationships. Can they bond with their family culture through the relationships with grandparents? Can these be a driving force for developing strong ties and a sense of belonging to the local community? The research takes place in Brescia (Italy), a highly multicultural context. Through case studies and a participatory approach, the aim is to give voice to the experiences of preteens with migratory background. During the exploratory interviews with representatives from a range of areas including social services, educational and religious institutions, some relevant core themes emerged. These core themes are and will be further explored leveraging the preteens perspective as a starting point. The research plans to identify cases of community and intergenerational practices in mainstream education, with an intercultural perspective. Furthermore, it aims to open educational pathways starting from these practices.

Nutrire le radici, la memoria, e collocarsi entro una dimensione di storicità personale, ma anche familiare e collettiva, sono temi fondanti: permettono di accompagnare percorsi di elaborazione identitaria complessa e a partire da essi si possono aprire sguardi, traiettorie sul divenire della persona. Il rapporto intergenerazionale svolge un ruolo rilevante nei percorsi di crescita. Nel caso delle giovani generazioni dell’immigrazione, però, il radicamento e la relazione con la generazione anziana assumono configurazioni peculiari e si collocano entro un percorso di sintesi identitaria articolato, che si muove tra appartenenze culturali plurali. Sorgono allora interrogativi sui significati che ragazze e ragazzi con background migratorio attribuiscono al rapporto intergenerazionale con i nonni, come lo vivano e come possano mettere radici nella cultura che appartiene a tutta la loro famiglia; e ancora, su come possano costruire senso di appartenenza, radicarsi nella comunità locale e se in essa abbiano la possibilità di sperimentare relazioni intergenerazionali significative. A partire dal contesto profondamente multiculturale della città di Brescia, la ricerca intende dare voce alle esperienze di ragazze e ragazzi preadolescenti con storia migratoria, attraverso degli studi di caso e tramite un approccio partecipativo. Nelle interviste esplorative realizzate con alcuni testimoni privilegiati, referenti dei servizi del territorio, sono emersi nuclei tematici rilevanti: essi sono e saranno poi approfonditi a partire dalle voci dei ragazzi stessi. Infine, la ricerca si propone di rilevare casi di buone pratiche comunitarie intergenerazionali in prospettiva interculturale e aprire lo sguardo sulle traiettorie educative che da esse possono gemmare.

Damiola, S., Nutrire le radici: memoria e responsabilità intergenerazionale in prospettiva interculturale, in Moretti, G., La Marca, A., Vannini, I. (ed.), La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia - 6/2022, Pensa Multimedia Editore S.r.l., Lecce 2023: 112- 129 [https://hdl.handle.net/10807/242034]

Nutrire le radici: memoria e responsabilità intergenerazionale in prospettiva interculturale

Damiola, Sara
2023

Abstract

Nurturing the roots and finding a place in the context of personal, family and collective history are key pillars for developing a unique and individual identity that offers a view to the future and that includes the past. The relationship between older and younger immigrant generations sits within a peculiar path aimed at elaborating a complex identity that speaks of multiple cultural belonging. The research questions focus on preteens with a history of migration and their cross-generational relationships. Can they bond with their family culture through the relationships with grandparents? Can these be a driving force for developing strong ties and a sense of belonging to the local community? The research takes place in Brescia (Italy), a highly multicultural context. Through case studies and a participatory approach, the aim is to give voice to the experiences of preteens with migratory background. During the exploratory interviews with representatives from a range of areas including social services, educational and religious institutions, some relevant core themes emerged. These core themes are and will be further explored leveraging the preteens perspective as a starting point. The research plans to identify cases of community and intergenerational practices in mainstream education, with an intercultural perspective. Furthermore, it aims to open educational pathways starting from these practices.
2023
Italiano
La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia - 6/2022
979‐12‐5568‐041‐3
Pensa Multimedia Editore S.r.l.
Damiola, S., Nutrire le radici: memoria e responsabilità intergenerazionale in prospettiva interculturale, in Moretti, G., La Marca, A., Vannini, I. (ed.), La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia - 6/2022, Pensa Multimedia Editore S.r.l., Lecce 2023: 112- 129 [https://hdl.handle.net/10807/242034]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/242034
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact