This research project discusses the topic of impact evaluation in education, an urgent issue not only because it is increasingly required by founders and promoted by special regulations in the Third Sector, but also because it has been little studied from a pedagogical perspective. In the article, theoretical-methodological issues are first presented, about definitions, families, approaches, and methods by which impacts in social contexts can be assessed; then, the field of research is restricted to impact evaluations conducted in the field of education, of which some characteristics are explored through a review of primary studies conducted in the ERIC database. After presenting the process of inclusion/exclusion of studies, which led to the selection of 74 impact evaluations belonging to the field of education, some characteristics of the programs under evaluation are discussed, with reference to the types and territorial area in which they are distributed.

Il progetto di ricerca affronta il tema della valutazione di impatto nei contesti socio-educativi, una questione urgente non solo perché sempre più richiesta dai bandi di finanziamento e promossa da apposite norme nel Terzo settore, ma anche perché poco studiata in prospettiva pedagogica. Nel contributo sono prima presentate le questioni teorico-metodologiche, con particolare riferimento alle definizioni, alle famiglie, agli approcci e ai metodi con i quali è possibile valutare gli impatti nei contesti sociali; poi, il campo d’indagine è circoscritto alle valutazioni di impatto condotte nell’area dell’education, delle quali sono esplorate alcune caratteristiche attraverso una revisione degli studi primari condotta nel database ERIC. Dopo aver presentato il processo di inclusione/esclusione degli studi, che ha condotto alla selezione di 74 valutazioni di impatto appartenenti al campo dell’education, sono discusse alcune caratteristiche dei programmi oggetto di valutazione, con particolare riferimento alle tipologie e all’area territoriale nel quale sono distribuiti.

Orizio, E., Valutare l’impatto nei contesti socio-educativi. Possibilità, pratiche, metodi, <<Quaderni del Dottorato Sird>>, 2022; (6): 424-442 [https://hdl.handle.net/10807/241075]

Valutare l’impatto nei contesti socio-educativi. Possibilità, pratiche, metodi

Orizio, Enrico
2022

Abstract

This research project discusses the topic of impact evaluation in education, an urgent issue not only because it is increasingly required by founders and promoted by special regulations in the Third Sector, but also because it has been little studied from a pedagogical perspective. In the article, theoretical-methodological issues are first presented, about definitions, families, approaches, and methods by which impacts in social contexts can be assessed; then, the field of research is restricted to impact evaluations conducted in the field of education, of which some characteristics are explored through a review of primary studies conducted in the ERIC database. After presenting the process of inclusion/exclusion of studies, which led to the selection of 74 impact evaluations belonging to the field of education, some characteristics of the programs under evaluation are discussed, with reference to the types and territorial area in which they are distributed.
2022
Italiano
Quaderni del Dottorato Sird
979‐12‐5568‐041‐3
Pensa MultiMedia
Orizio, E., Valutare l’impatto nei contesti socio-educativi. Possibilità, pratiche, metodi, <<Quaderni del Dottorato Sird>>, 2022; (6): 424-442 [https://hdl.handle.net/10807/241075]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/241075
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact