An analysis of the EAS experimentation from 2015 to 2022 in Italian schools, with particular attention to the design methods, the importance of the authentic task, the reversed lesson, microlearning and the role of digital technologies. A reflection on the meaning of EAS in a medium educational perspective. From the analysis of the experiences there appears to be a progressive growth of EAS naturally connected with the educational media logics, which go beyond the textual, linguistic and narrative aspects, or the thematic ones, referring to a specific didactic content, but are structured on the typical logics of contemporary and digital media: the collective co-construction of meaning, the habit of constantly interacting with the narratives and representations of others, the continuous mix between languages, styles and formats, the union between everyday and informal consumption practices with the ability and the pleasure of deepening the knowledge of what interests them, learning formalized methods and practices.

Un'analisi sulla sperimentazione degli EAS dal 2015 al 2022 nelle scuole italiane, con particolare attenzione alle modalità di progettazione, all'importanza del compito autentico, della lezione rovesciata, del microlearning e del ruolo delle tecnologie digitali. Una riflessione sul senso degli EAS in una prospettiva media educativa. Dall’analisi delle esperienze appare una progressiva crescita di EAS connaturati in modo naturale con le logiche media educative, che vanno oltre gli aspetti testuali, linguistici e narrativi, o quelli tematici, riferiti a uno specifico contenuto didattico, ma si strutturano sulle logiche tipiche dei media contemporanei e del digitale: la co-costruzione collettiva del significato, la consuetudine di interagire costantemente con le narrazioni e le rappresentazioni degli altri, il mix continuo tra linguaggi, stili e formati, l’unione tra pratiche di consumo quotidiane e informali con la capacità e il piacere di approfondire la conoscenza di ciò che interessa, apprendendo metodi e pratiche formalizzate.

Marangi, M., Scognamiglio, N., Zabaglio, C., L'attività di formazione sugli EAS condotta dal CREMIT, in Rivoltella, P. C. (ed.), Gli EAS tra didattica e pedagogia di scuola. Il metodo, la ricerca, Scholé - Morcelliana, Brescia 2023: 223- 238 [https://hdl.handle.net/10807/237414]

L'attività di formazione sugli EAS condotta dal CREMIT

Marangi, Michele
Writing – Original Draft Preparation
;
Scognamiglio, Nicola
Writing – Original Draft Preparation
;
2023

Abstract

An analysis of the EAS experimentation from 2015 to 2022 in Italian schools, with particular attention to the design methods, the importance of the authentic task, the reversed lesson, microlearning and the role of digital technologies. A reflection on the meaning of EAS in a medium educational perspective. From the analysis of the experiences there appears to be a progressive growth of EAS naturally connected with the educational media logics, which go beyond the textual, linguistic and narrative aspects, or the thematic ones, referring to a specific didactic content, but are structured on the typical logics of contemporary and digital media: the collective co-construction of meaning, the habit of constantly interacting with the narratives and representations of others, the continuous mix between languages, styles and formats, the union between everyday and informal consumption practices with the ability and the pleasure of deepening the knowledge of what interests them, learning formalized methods and practices.
2023
Italiano
Gli EAS tra didattica e pedagogia di scuola. Il metodo, la ricerca
978-88-284-0562-7
Scholé - Morcelliana
Marangi, M., Scognamiglio, N., Zabaglio, C., L'attività di formazione sugli EAS condotta dal CREMIT, in Rivoltella, P. C. (ed.), Gli EAS tra didattica e pedagogia di scuola. Il metodo, la ricerca, Scholé - Morcelliana, Brescia 2023: 223- 238 [https://hdl.handle.net/10807/237414]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/237414
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact