Sustainability can be conceptualized as a negotiable and contextualized social phenomenon, which students can learn – redefine, rethink and reinvent – by participating in complex systems of educational and organizational activities, in which technologies mediate the same learning process of sustainability education. Starting from an analysis of some issues relating to environmental sustainability - biodiversity and war of seeds, circular economy, corporate social responsibility, fair trade - also carried out using real-life tasks, the path guides groups of students, created by affinity of interests, towards the articulation of "third spaces" where to experiment, alternatively: a) the role of green influencer and activist dedicated to raising awareness on sustainable development issues through digital storytelling artifacts; b) the role of green influencer in narrative marketing committed to creating a brand containing values that consumers can recognize in order to make informed purchasing choices, based not only on the brand, but also on the environmental protection values it expresses.

La sostenibilità possa essere concettualizzata come un fenomeno sociale negoziabile e contestualizzato, che gli studenti possono apprendere – ridefinire, ripensare e reinventare – partecipando a complessi sistemi di attività educative e organizzative, in cui le tecnologie mediano lo stesso processo di apprendimento di educazione alla sostenibilità. Muovendo da una analisi di alcune tematiche afferenti alla sostenibilità ambientale – biodiversità e guerra dei semi, economia circolare, responsabilità sociale d’impresa, commercio equo e solidale – realizzata anche ricorrendo a compiti di realtà, il percorso guida gruppi di studenti, creati per affinità di interessi, verso l’articolazione di “terzi spazi” ove sperimentare, in alternativa: a) il ruolo di green influencer e attivista dedito alla sensibilizzazione sui temi dello sviluppo sostenibile mediante artefatti in digital storytelling; b) il ruolo di green influencer nel marketing narrativo impegnato a creare un brand contenitore di valori che i consumatori possano riconoscere al fine di operare scelte di acquisto consapevoli, basate non solo sulla marca, ma anche sui valori di tutela ambientale che essa esprime.

Baresi, M., Di Lallo, A., Falleti, F., Marangi, M., Mollica, G., Moretti, M. G., Pranzo, A., Roncali, S., Green Influencer a scuola. Una prospettiva media educativa tra economia circolare e curricolo ambientale, in Pasta, S., Rivoltella, P. C. (ed.), Crescere Onlife. L'Educazione civica digitale progettata da 74 insegnanti-autori, Scholé - Morcelliana, Brescia 2022: 217- 232 [https://hdl.handle.net/10807/237374]

Green Influencer a scuola. Una prospettiva media educativa tra economia circolare e curricolo ambientale

Marangi, Michele
Writing – Review & Editing
;
2022

Abstract

Sustainability can be conceptualized as a negotiable and contextualized social phenomenon, which students can learn – redefine, rethink and reinvent – by participating in complex systems of educational and organizational activities, in which technologies mediate the same learning process of sustainability education. Starting from an analysis of some issues relating to environmental sustainability - biodiversity and war of seeds, circular economy, corporate social responsibility, fair trade - also carried out using real-life tasks, the path guides groups of students, created by affinity of interests, towards the articulation of "third spaces" where to experiment, alternatively: a) the role of green influencer and activist dedicated to raising awareness on sustainable development issues through digital storytelling artifacts; b) the role of green influencer in narrative marketing committed to creating a brand containing values that consumers can recognize in order to make informed purchasing choices, based not only on the brand, but also on the environmental protection values it expresses.
2022
Italiano
Crescere Onlife. L'Educazione civica digitale progettata da 74 insegnanti-autori
978-88-284-0460-6
Scholé - Morcelliana
Baresi, M., Di Lallo, A., Falleti, F., Marangi, M., Mollica, G., Moretti, M. G., Pranzo, A., Roncali, S., Green Influencer a scuola. Una prospettiva media educativa tra economia circolare e curricolo ambientale, in Pasta, S., Rivoltella, P. C. (ed.), Crescere Onlife. L'Educazione civica digitale progettata da 74 insegnanti-autori, Scholé - Morcelliana, Brescia 2022: 217- 232 [https://hdl.handle.net/10807/237374]
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