The pedagogical path of Media Education is elaborated and developed starting from motivations essentially linked to two interdependent dimensions: the first is represented by the current cultural and socio-relational reference framework in which all interactions take place, especially those functional to the processes of learning. Within this very complex, dynamic and interconnected framework, the second key dimension is the impact of the widespread and consolidated diffusion of the media, capable of generating new dynamics on several levels. The development perspective starts from the integration of the technological dimension to realize the aspects necessary to realize the pedagogical dimension. Indeed, the planning of the course does not intend to place the construction of the objective-skills in a linear perspective in which Media Education represents a phase, a competence or a specific objective to be achieved, but in an interconnected and transdisciplinary perspective in which it organizes various activities acting as an active tool and as a conscious attitude capable of stimulating and enhancing the creative, collaborative and reflective components.

Il percorso pedagogico di Media Education è elaborato e sviluppato partendo da motivazioni legate essenzialmente a due dimensioni interdipendenti: la prima è rappresentata dall’attuale quadro di riferimento culturale e socio-relazionale in cui tutte le interazioni si realizzano, a maggior ragione quelle funzionali ai processi di apprendimento. All’interno di questo quadro, molto complesso, dinamico e interconnesso, la seconda dimensione chiave è l’impatto della diffusione capillare e consolidata dei media, capaci di generare nuove dinamiche su più livelli. La prospettiva di sviluppo parte dall’integrazione della dimensione tecnologica per realizzare gli aspetti necessari a concretizzare la dimensione pedagogica. La progettazione del percorso non intende infatti collocare la costruzione delle competenze-obiettivo in un’ottica lineare in cui la Media Education rappresenti una fase, una competenza o un obiettivo specifico da raggiungere, bensì in un’ottica interconnessa e transdisciplinare in cui essa organizzi le varie attività ponendosi come strumento attivo e come atteggiamento consapevole in grado di stimolare e valorizzare le componenti creative, collaborative e riflessive.

Ambrosi, C., Di Bari, M., Epis, A., Marangi, M., Serioli, S., Democrazia o democrazie? La Media Education come sviluppo interdisciplinare di cittadinanza attiva, in Pasta, S., Rivoltella, P. C. (ed.), Crescere Onlife. L'Educazione civica digitale progettata da 74 insegnanti-autori, Scholé - Morcelliana, Brescia 2022: 199- 215 [https://hdl.handle.net/10807/237179]

Democrazia o democrazie? La Media Education come sviluppo interdisciplinare di cittadinanza attiva

Marangi, Michele
Writing – Review & Editing
;
2022

Abstract

The pedagogical path of Media Education is elaborated and developed starting from motivations essentially linked to two interdependent dimensions: the first is represented by the current cultural and socio-relational reference framework in which all interactions take place, especially those functional to the processes of learning. Within this very complex, dynamic and interconnected framework, the second key dimension is the impact of the widespread and consolidated diffusion of the media, capable of generating new dynamics on several levels. The development perspective starts from the integration of the technological dimension to realize the aspects necessary to realize the pedagogical dimension. Indeed, the planning of the course does not intend to place the construction of the objective-skills in a linear perspective in which Media Education represents a phase, a competence or a specific objective to be achieved, but in an interconnected and transdisciplinary perspective in which it organizes various activities acting as an active tool and as a conscious attitude capable of stimulating and enhancing the creative, collaborative and reflective components.
2022
Italiano
Crescere Onlife. L'Educazione civica digitale progettata da 74 insegnanti-autori
978-88-284-0460-6
Scholé - Morcelliana
Ambrosi, C., Di Bari, M., Epis, A., Marangi, M., Serioli, S., Democrazia o democrazie? La Media Education come sviluppo interdisciplinare di cittadinanza attiva, in Pasta, S., Rivoltella, P. C. (ed.), Crescere Onlife. L'Educazione civica digitale progettata da 74 insegnanti-autori, Scholé - Morcelliana, Brescia 2022: 199- 215 [https://hdl.handle.net/10807/237179]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/237179
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact