Methodological analysis and reworking of a didactic planning focused on fake news and information in the digital age, included in the teaching of Civic Education for lower secondary classes. The project pursues the objective of developing a critical spirit in students, to face and guide technological change and to direct it towards sustainable objectives for our society, and responsibility, as the possibility not only of viewing, but also of producing and publishing messages and content through digital media, requires the user to consider the effects of their actions. In particular, the planning work is specifically framed in three of the areas of the Syllabus: "Media education", "Information education" and, through the use of digital storytelling, "Digital culture and creativity".

Analisi e rielaborazione metodologice di una progettazione didattica incentrata sulle fake news e l’informazione nell’era digitale, inserita nell’insegnamento di Educazione civica per le classi della secondaria di I grado. Il progetto persegue l’obiettivo di sviluppare negli studenti spirito critico, per affrontare e guidare il cambiamento tecnologico e per orientarlo verso obiettivi sostenibili per la nostra società, e responsabilità, in quanto la possibilità non solo di visionare, ma anche di produrre e pubblicare messaggi e contenuti attraverso i media digitali, richiede da parte dell’utente la considerazione degli effetti del proprio operato. In particolare, il lavoro di progettazione si inquadra specificamente in tre delle aree del Sillabo: “Educazione ai media”, “Educazione all’informazione” e, tramite l’uso del digital storytelling, “Cultura e creatività digitale”.

De Luca, E., Marangi, M., Turrisi, E. M. R., Le fake news e l'informazione digitale. Un percorso didattico di Educazione civica, in Pasta, S., Rivoltella, P. C. (ed.), Crescere Onlife. L'Educazione civica digitale progettata da 74 insegnanti-autori, Scholé - Morcelliana, Brescia 2022: 145- 157 [https://hdl.handle.net/10807/237177]

Le fake news e l'informazione digitale. Un percorso didattico di Educazione civica

Marangi, Michele
Writing – Review & Editing
;
2022

Abstract

Methodological analysis and reworking of a didactic planning focused on fake news and information in the digital age, included in the teaching of Civic Education for lower secondary classes. The project pursues the objective of developing a critical spirit in students, to face and guide technological change and to direct it towards sustainable objectives for our society, and responsibility, as the possibility not only of viewing, but also of producing and publishing messages and content through digital media, requires the user to consider the effects of their actions. In particular, the planning work is specifically framed in three of the areas of the Syllabus: "Media education", "Information education" and, through the use of digital storytelling, "Digital culture and creativity".
2022
Italiano
Crescere Onlife. L'Educazione civica digitale progettata da 74 insegnanti-autori
978-88-284-0460-6
Scholé - Morcelliana
De Luca, E., Marangi, M., Turrisi, E. M. R., Le fake news e l'informazione digitale. Un percorso didattico di Educazione civica, in Pasta, S., Rivoltella, P. C. (ed.), Crescere Onlife. L'Educazione civica digitale progettata da 74 insegnanti-autori, Scholé - Morcelliana, Brescia 2022: 145- 157 [https://hdl.handle.net/10807/237177]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/237177
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact