The transformation of language forms, writing practices and communication methods have always had repercussions on the level of cognitive processes and organizational forms of knowledge. The spread of digital technologies in recent decades and the consequent transformation of many expressive, narrative and communicative formats have progressively made it necessary to be able to recognise, develop and evaluate new types of literacy and skills, typical of digital, understood not only as technology, but as an all-round socio-cultural dimension. The contribution examines the potential for developing digital skills among students through the design and creation of communication products according to the logic of digital storytelling, in a perspective of Community Technologies and to activate Third Learning Spaces.
La trasformazione delle forme di linguaggio, delle pratiche di scrittura e delle modalità comunicative hanno sempre avuto ripercussioni sul piano dei processi cognitivi e delle forme organizzative della conoscenza. La diffusione delle tecnologie digitali negli ultimi decenni e la conseguente trasformazione di molti formati espressivi, narrativi e comunicativi, hanno progressivamente reso necessaria la capacità di riconoscere, sviluppare e valutare nuove tipologie di alfabeti e competenze, tipiche del digitale, inteso non solo come tecnologia, ma come dimensione socio-culturale a tutto tondo. Il contributo esamina le potenzialità di sviluppo delle competenze digitali presso gli studenti attraverso la progettazione e realizzazione di prodotti comunicativi secondo le logiche del digital storytelling, in una prospettiva di Tecnologie di Comunità e per attivare Terzi spazi di Apprendimento.
Marangi, M., Sviluppare competenze digitali, tra creatività e partecipazione, in Rivoltella, P. C., Villa, A., Bruni, F. (ed.), Curricoli digitali. Nuove intelligenze, nuovi diritti, FRANCO ANGELI EDITORE, Milano 2023: 24- 35 [https://hdl.handle.net/10807/237174]
Sviluppare competenze digitali, tra creatività e partecipazione
Marangi, Michele
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2023
Abstract
The transformation of language forms, writing practices and communication methods have always had repercussions on the level of cognitive processes and organizational forms of knowledge. The spread of digital technologies in recent decades and the consequent transformation of many expressive, narrative and communicative formats have progressively made it necessary to be able to recognise, develop and evaluate new types of literacy and skills, typical of digital, understood not only as technology, but as an all-round socio-cultural dimension. The contribution examines the potential for developing digital skills among students through the design and creation of communication products according to the logic of digital storytelling, in a perspective of Community Technologies and to activate Third Learning Spaces.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Curricoli Digitali Capitolo Competenze 23 04.pdf
accesso aperto
Descrizione: Indice, capitolo, lista autori del libro
Tipologia file ?:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
2.55 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.55 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.