The cultural and literary background of Jacopone da Todi’s Lauds allows for the hypothesis that the probable self-quotation as “jester” in the laudarium has the value of a self-denigratory signal on one hand and of sign of the use of the courtly code on the other. This use covers all the main lexemes of the lyrical profane vocabulary, and are present in the Laudarium in a double sense: the traditional literary one and the sacred one that originates from a process of re-semantization. Furthermore, the term he uses maintains institutional links to the other lexemes of the erotic system. So Jacopone takes on the literary lexical heritage bending it towards a different need to communicate an exceptional experience. His creativity is set where things to be said and ways of saying them meet. But, differently from the poets of the Sicilian School, who aren’t interested in an actual communication of content, but only in promoting poetry and its new code, his poetic language becomes pre-text, that must be endowed with new meaning. The itinerary of the “Lauds” is parallel to the revolutionary one of Dante’s poetry of laud.

Il retroterra culturale e letterario delle laude di Iacopone da Todi consente di ipotizzare che la probabile autocitazione come "giullare" nel laudario valga come segnale autodenigratorio da una parte e come indice di utilizzo del codice cortese dall'altra. Tale utilizzo si estende a tutti i principali lessemi del vocabolario lirico profano, e sono presenti nel Laudario secondo una doppia accezione: quella tradizionale letteraria e un'altra sacrale, esito, quest'ultima, di un processo di risemantizzazione. Inoltre, il termine utilizzato mantiene i legami istituzionali con gli altri lessemi del sistema erotico. Iacopone assume insomma il patrimonio lessicale letterario piegandolo a una diversa necessità di comunicare un'esperienza eccezionale. La sua creatività si colloca nel punto di raccordo tra le cose da dire e il mezzo per esprimerle. Ma a differenza dei poeti della Scuola siciliana, disinteressati all'effettiva comunicazione di un contenuto ma interessati a promuovere la poesia e il suo nuovo codice, il linguaggio poetico diviene pre-testo, da investire di nuovo significato. Si tratta di un itinerario delle "Laude" parallelo a quello rivoluzionario della dantesca poesia della lode.

Landoni, E., senno me par e cortesia, in Franco Suitne, F. S. (ed.), Iacopone poeta, Bulzoni Editore, Roma 2007: 283- 301 [http://hdl.handle.net/10807/22879]

senno me par e cortesia

Landoni, Elena
2007

Abstract

The cultural and literary background of Jacopone da Todi’s Lauds allows for the hypothesis that the probable self-quotation as “jester” in the laudarium has the value of a self-denigratory signal on one hand and of sign of the use of the courtly code on the other. This use covers all the main lexemes of the lyrical profane vocabulary, and are present in the Laudarium in a double sense: the traditional literary one and the sacred one that originates from a process of re-semantization. Furthermore, the term he uses maintains institutional links to the other lexemes of the erotic system. So Jacopone takes on the literary lexical heritage bending it towards a different need to communicate an exceptional experience. His creativity is set where things to be said and ways of saying them meet. But, differently from the poets of the Sicilian School, who aren’t interested in an actual communication of content, but only in promoting poetry and its new code, his poetic language becomes pre-text, that must be endowed with new meaning. The itinerary of the “Lauds” is parallel to the revolutionary one of Dante’s poetry of laud.
2007
Italiano
Iacopone poeta
9788878701847
Bulzoni Editore
Landoni, E., senno me par e cortesia, in Franco Suitne, F. S. (ed.), Iacopone poeta, Bulzoni Editore, Roma 2007: 283- 301 [http://hdl.handle.net/10807/22879]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/22879
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact