In a canto mainly devoted to cultural transmission, such as the XXII of Paradise, the poetic depth is offered by the recurrence of the motifs and by the activation of a surprised response on the reader’s part. The topics dealt with chase each other throughout the entire episode and unite in a circularity that produces emphasis. The text doesn’t result predictable, because Dante distorts the reader’s expectations introducing an apparently contradictory logic. Examples of these two aspects also underline the inner coherence of the canto, in turn consistent with the macro-text, thanks to a discrete but evident intertwining that the study examines. In fact, not only the importance of the visio is reaffirmed in the canto by the contemplative spirits, but the mention of Apollo’s temple, “re-endowed with meaning” for Christian worship by St. Benedict, alludes to the same Apollo Dante invoked at the beginning of Paradise, whose worship is also re-endowed with meaning there, like all of classical poetry is, read and re-interpreted by the very conservative work of the Benedictines.
In un canto a prevalente veicolamento culturale, come il XXII del Paradiso, lo spessore poetico è dato dalla ricorsività dei motivi presenti e dall'attivazione della sorpresa da parte del lettore. le tematiche affrontate si rincorrono lungo tutto l'episodio e si saldano in una circolarità produttiva di enfasi. Il testo non risulta prevedibile, perché Dante stravolge le aspettative del lettore introducendolo a una logica apparentemente contraddittoria. L'esemplificazione di questi due aspetti evidenzia anche la coerenza interna al canto, congruente a sua volta col macrotesto, grazie a intrecci discreti ma evidenti che il saggio ripercorre. Non solo, infatti, la centralità della visio è ribadita nel canto degli spiriti contemplanti, ma anche l'accenno al tempio di Apollo, "risignificato" al culto cristiano dall'opera di S.Benedetto, allude a quell'Apollo invocato da Dante all'inizio del Paradiso, il cui culto è anch'esso lì risignificato non diversamente da tutta la poesia classica, letta e reinterpretata proprio grazie all'opera conservativa dei benedettini.
Landoni, E., Benedetto e la visio: contemplatio ed esperienza, in Giancarlo Rat, G. R. (ed.), Lectura Dantis Interamnensis. Paradiso, Bulzoni Editore, Roma 2009: 127- 142 [http://hdl.handle.net/10807/22870]
Benedetto e la visio: contemplatio ed esperienza
Landoni, Elena
2009
Abstract
In a canto mainly devoted to cultural transmission, such as the XXII of Paradise, the poetic depth is offered by the recurrence of the motifs and by the activation of a surprised response on the reader’s part. The topics dealt with chase each other throughout the entire episode and unite in a circularity that produces emphasis. The text doesn’t result predictable, because Dante distorts the reader’s expectations introducing an apparently contradictory logic. Examples of these two aspects also underline the inner coherence of the canto, in turn consistent with the macro-text, thanks to a discrete but evident intertwining that the study examines. In fact, not only the importance of the visio is reaffirmed in the canto by the contemplative spirits, but the mention of Apollo’s temple, “re-endowed with meaning” for Christian worship by St. Benedict, alludes to the same Apollo Dante invoked at the beginning of Paradise, whose worship is also re-endowed with meaning there, like all of classical poetry is, read and re-interpreted by the very conservative work of the Benedictines.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.