The recognition of the educational and evocative power of beauty is configured as an ever more pressing urgency within the current situation, often crushed by frenzy and complexity that subtract times and ways suitable for the construction and re-appropriation of the self. Aesthetic value and educational reflection share the same drive to consider the generative power of beauty, which is reflected in the amazement and wonder that is also cultivated through an education of the gaze. The aesthetic beauty in the reception phase helps to generate a habitat, physical and human, alleviating anxieties and fears of the person-patient. An emblematic example of the application of art as a generative relief, as well as a fertile ground for experimentation with an integral approach towards the person-patient, is 'Gemelli ART' the Radiotherapy Center of Gemelli Polyclinic.

Il riconoscimento del potere educativo ed evocativo del bello si configura come un’urgenza sempre più stringente all’interno dell’attualità, spesso schiacciata da frenesia e complessità che sottraggono tempi e modi atti alla costruzione e alla riappropriazione del sé. Valore estetico e riflessione educativa condividono la medesima spinta a considerare il potere generativo del bello, che si ravvede nello stupore e nella meraviglia che si coltiva anche mediante un’educazione dello sguardo. Il bello estetico in fase di accoglienza concorre a generare un habitat, fisico e umano, ospitale alleviando ansie e paure della persona-paziente. Esempio emblematico di applicazione dell’arte come sollievo generativo, nonché fertile terreno di sperimentazione di un approccio integrale verso la persona-paziente, è il Centro Radioterapico del Policlinico Gemelli ‘Gemelli ART’.

Zane, E., L’ambiente che cura. Arte ed educazione per la persona-paziente, in Righettini C, R. C. (ed.), Gestione e comunicazione della sostenibilità. Percorsi, Pensa MultiMedia, Lecce 2022: 673- 700 [https://hdl.handle.net/10807/218588]

L’ambiente che cura. Arte ed educazione per la persona-paziente

Zane, Elisa
Primo
2022

Abstract

The recognition of the educational and evocative power of beauty is configured as an ever more pressing urgency within the current situation, often crushed by frenzy and complexity that subtract times and ways suitable for the construction and re-appropriation of the self. Aesthetic value and educational reflection share the same drive to consider the generative power of beauty, which is reflected in the amazement and wonder that is also cultivated through an education of the gaze. The aesthetic beauty in the reception phase helps to generate a habitat, physical and human, alleviating anxieties and fears of the person-patient. An emblematic example of the application of art as a generative relief, as well as a fertile ground for experimentation with an integral approach towards the person-patient, is 'Gemelli ART' the Radiotherapy Center of Gemelli Polyclinic.
2022
Italiano
Gestione e comunicazione della sostenibilità. Percorsi
978-88-6760-919-2
Pensa MultiMedia
Zane, E., L’ambiente che cura. Arte ed educazione per la persona-paziente, in Righettini C, R. C. (ed.), Gestione e comunicazione della sostenibilità. Percorsi, Pensa MultiMedia, Lecce 2022: 673- 700 [https://hdl.handle.net/10807/218588]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/218588
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact