On the basis of a late recollection by Bigongiari, the essay studies, perhaps for the first time, the Dantean substratum of Ermetismo. The “Commedia”, deeply affects the poets of the third generation, thus giving a metaphysical weight to their evident Petrarchism. In particular, Bigongiari Ermethic poem “La figlia di Babilonia”, the most difficult book of that Florentine season, repeats Dante model booth in the “itinerarium” and in the “exitus”, by shifting it to a linguistic key as the journey of the “word” towards “poetry”. This quest for sense, that joins “disio” to “velle”, reaches its climax in the excessus of the ineffable theophany and it results in a semantic shock: the “vista nova”, marked by excess, wins the word, blinds it, forcing it to silence. The poetical experience, in the assimilable to the “novel” of life, after Dante, turns into an anabasis of man and language. This ascent to heaven of the word marks the difference between Bigongiari and the poètes maudits, inclined to precipitate “en enfer”. Moreover through Dante in the “Figlia di Babilonia”, the hermetic Bigongiari frees himself from Cavalcanti “tragic” claim and he mystically exceeds it with the unmentionable contemplation of the Great Signifier.

Sulla scorta di una tarda testimonianza di Bigongiari, lo studio si addentra, forse per la prima volta, nel sostrato dantesco dell'esperienza ermetica. La "Commedia", infatti, agisce in profondità sui poeti della terza generazione, conferendo uno spessore metafisico al loro conclamato petrarchismo. In particolare, "La figlia di Babilonia", il poema ermetico di Bigongiari, il libro più arduo di quella stagione fiorentina, ripete il modello dantesco tanto nell'itinerarium quanto nell'exitus, trascrivendolo in chiave linguistica come viaggio della "parola" verso la "Poesia". Questa ricerca di senso, che unisce il "disio" al "velle", culmina nell'excessus dell'ineffabile teofania, sfociando in uno choc semantico: la "vista nova", contrassegnata dalla dismisura, vince la parola, l'acceca, costringendola al silenzio. L'esperienza poetica, assimilabile, in questo, al "romanzo" della vita, si risolve perciò, dantescamente, in un'anabasi dell'uomo e del linguaggio. Questo salire al cielo della parola, fra l'altro, marca la differenza tra Bigongiari e i poeti maledetti, inclini invece a sprofondare "en enfer". Inoltre, la trama dantesca sottesa alla "Figlia di Babilonia" libera il Bigongiari ermetico dall'ipoteca "tragica" di Cavalcanti, che egli misticamente supera nella contemplazione, impronunciabile, del Grande Significante.

Langella, G., Poesia come anabasi. Bigongiari, l'Ermetismo, l'alto Paradiso., in Giannone, A. L., Cantelmo, M. (ed.), In un concerto di voci amiche. Studi di letteratura italiana dell'Otto e Novecento in onore di Donato Valli, Congedo, Galatina (Lecce) 2008: 611- 634 [http://hdl.handle.net/10807/21441]

Poesia come anabasi. Bigongiari, l'Ermetismo, l'alto Paradiso.

Langella, Giuseppe
2008

Abstract

On the basis of a late recollection by Bigongiari, the essay studies, perhaps for the first time, the Dantean substratum of Ermetismo. The “Commedia”, deeply affects the poets of the third generation, thus giving a metaphysical weight to their evident Petrarchism. In particular, Bigongiari Ermethic poem “La figlia di Babilonia”, the most difficult book of that Florentine season, repeats Dante model booth in the “itinerarium” and in the “exitus”, by shifting it to a linguistic key as the journey of the “word” towards “poetry”. This quest for sense, that joins “disio” to “velle”, reaches its climax in the excessus of the ineffable theophany and it results in a semantic shock: the “vista nova”, marked by excess, wins the word, blinds it, forcing it to silence. The poetical experience, in the assimilable to the “novel” of life, after Dante, turns into an anabasis of man and language. This ascent to heaven of the word marks the difference between Bigongiari and the poètes maudits, inclined to precipitate “en enfer”. Moreover through Dante in the “Figlia di Babilonia”, the hermetic Bigongiari frees himself from Cavalcanti “tragic” claim and he mystically exceeds it with the unmentionable contemplation of the Great Signifier.
2008
Italiano
In un concerto di voci amiche. Studi di letteratura italiana dell'Otto e Novecento in onore di Donato Valli
9788880867890
Congedo
Langella, G., Poesia come anabasi. Bigongiari, l'Ermetismo, l'alto Paradiso., in Giannone, A. L., Cantelmo, M. (ed.), In un concerto di voci amiche. Studi di letteratura italiana dell'Otto e Novecento in onore di Donato Valli, Congedo, Galatina (Lecce) 2008: 611- 634 [http://hdl.handle.net/10807/21441]
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