“EXPERIMENT” GEOGRAPHY: A PROPOSAL. The contribution aims at making secondary school students acquire the "mental map" of a specific area in a practical and pleasant way. After exposing the geographic map "dismantling" technique on suitable sheets of tracing paper, we try to encourage students to reflection on the spatial location of various territorial components, previously drawn and fixed in their mind without any special memory effort. From this "descriptive" geography, it is important to make the student experiment, by superimposing tracing paper sheets and using atlas thematic maps, that it is possible to create "interpretative" geography, confirmed by their textbook, which is used as the first "source" for any question or doubt.

Il contributo è finalizzato a far acquisire la “carta mentale” di un determinata area in modo operativo, e anche piacevole, soprattutto a studenti della Secondaria di primo grado. Dopo l’esposizione della tecnica dello “smontaggio” della carta geografica su idonei foglietti di carta da lucido, si cerca di favorire la riflessione degli studenti sulle ubicazione delle varie componenti territoriali disegnate e impresse nella mente, senza particolare sforzo mnemonico. Da questa geografia “descrittiva”, è necessario far sperimentare allo studente, con la sovrapposizione dei lucidi e l’uso delle carte tematiche dell’atlante, che è possibile realizzare una geografia “interpretativa”, convalidata dal libro di testo, usato come prima “fonte” e risposta immediata a quesiti e richieste.

Schiavi, A., Geografia attiva con la cartografia: una proposta, in Casari, M., Rossi, B. (ed.), La cartografia nella didattica della geografia e della storia, Cuem, Milano 2010: <<Geografie>>, 127- 136 [http://hdl.handle.net/10807/20852]

Geografia attiva con la cartografia: una proposta

Schiavi, Alessandro
2010

Abstract

“EXPERIMENT” GEOGRAPHY: A PROPOSAL. The contribution aims at making secondary school students acquire the "mental map" of a specific area in a practical and pleasant way. After exposing the geographic map "dismantling" technique on suitable sheets of tracing paper, we try to encourage students to reflection on the spatial location of various territorial components, previously drawn and fixed in their mind without any special memory effort. From this "descriptive" geography, it is important to make the student experiment, by superimposing tracing paper sheets and using atlas thematic maps, that it is possible to create "interpretative" geography, confirmed by their textbook, which is used as the first "source" for any question or doubt.
2010
Italiano
La cartografia nella didattica della geografia e della storia
9788860012852
Schiavi, A., Geografia attiva con la cartografia: una proposta, in Casari, M., Rossi, B. (ed.), La cartografia nella didattica della geografia e della storia, Cuem, Milano 2010: <<Geografie>>, 127- 136 [http://hdl.handle.net/10807/20852]
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