The junction between the thirteenth and fourteenth centuries represents for the building structures, iconographic forms and images of power in Brescia a moment of great vivacity and confrontation with the major artistic workers present in Italy, also in relation to Dante's political thought. In particular, the institutional evolution of the common citizen in the stately government of Bishop Berardo Maggi finds expression in public works that changed the image of power. Among these emblematic were the peace of Broletto, the sarcophagus of Maggi in the Old Cathedral and the statue of him for the fountain of the convent of Sant'Agostino, monuments that also played a central role in defining the national identity of the nineteenth and twentieth centuries.
Lo snodo tra il XIII e il XIV secolo rappresenta per le strutture edilizie, le forme iconografiche e le immagini del potere a Brescia un momento di grande vivacità e di confronto con le maggiori maestranze artistiche presenti in Italia, anche in relazione al pensiero politico dantesco. In particolare, l’evoluzione istituzionale del comune cittadino nel governo signorile del vescovo Berardo Maggi, trova espressione in opere pubbliche che modificarono l’immagine del potere. Tra queste emblematiche furono la pace del Broletto, il sarcofago del Maggi in Duomo Vecchio e la sua statua per la fontana del convento di Sant’Agostino, monumenti che ebbero un ruolo centrale anche nella definizione dell’identità nazionale di Otto e Novecento.
Stroppa, F., Forme di potere civile ed ecclesiastico nella Brescia dantesca, in Iacobone, D. (ed.), Le città di Dante. Trasformazioni urbane e territoriali tra XIII e XIV secolo, Tab Edizioni, Roma 2021: <<STUDI SUL MEDIOEVO>>, 1 299- 315 [http://hdl.handle.net/10807/205413]
Forme di potere civile ed ecclesiastico nella Brescia dantesca
Stroppa, F.
2021
Abstract
The junction between the thirteenth and fourteenth centuries represents for the building structures, iconographic forms and images of power in Brescia a moment of great vivacity and confrontation with the major artistic workers present in Italy, also in relation to Dante's political thought. In particular, the institutional evolution of the common citizen in the stately government of Bishop Berardo Maggi finds expression in public works that changed the image of power. Among these emblematic were the peace of Broletto, the sarcophagus of Maggi in the Old Cathedral and the statue of him for the fountain of the convent of Sant'Agostino, monuments that also played a central role in defining the national identity of the nineteenth and twentieth centuries.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.