The essay considers the view of Girard according to which the scapegoat would be the original antidote of the potential struggle of all against all, which derives from the imitation of the other in the satisfaction of desires. However, reservations are expressed about the belief that this dynamic is an indisputable characteristic of the human condition, recognizing the fundamental contribution of Girard in the urgency of taking leave of the use of violence, no longer governed through ancestral rituals, which characterizes our time increasingly, with the danger of a planetary catastrophe. Then, five contexts of persistent effectiveness of the production mechanisms of scapegoats are illustrated, identifying at the base of them a ‘commercial’ vision of human relations and justice: this is refractory to accept the manifestation of the ‘gift’ as a fact not linked to the logic of compensation. In conclusion, the reflection of Girard on the ‘innocence’ of sacrificial victims and on the irrepressible role of those who voluntarily take charge of the affirmation of good before evil is resumed: to that ‘reverse mimicry’ that Girard leads back to imitatio Christi according to which the victim is a living person.

Il contributo muove dalla visione del capro espiatorio in Girard come antidoto al dato originario della potenziale lotta di tutti contro tutti derivante dall’imitazione dell’altro nella soddisfazione dei suoi desideri. Vengono espresse riserve, tuttavia, circa il ritenere simile dinamica una caratteristica indiscutibile della condizione umana, ravvisandosi piuttosto l’apporto fondamentale di Girard nell’urgenza del prendere commiato dalle prassi del ricorso alla violenza, nemmeno più governate attraverso le ritualità ancestrali, che contraddistinguono in maniera sempre più acuta il nostro tempo, ingenerando il pericolo di una catastrofe planetaria. Si illustrano conseguentemente cinque contesti di persistente operatività dei meccanismi produttivi di capri espiatòri, ravvisandosi a monte di essi una visione ‘commerciale’ dei rapporti umani e della giustizia, refrattaria ad accettare il manifestarsi del ‘dono’ in quanto fatto non riconducibile alla logica del contraccambio. Viene conclusivamente ripresa la riflessione di Girard sulla ‘innocenza’ delle vittime sacrificali e sul ruolo insopprimibile di chi si fa carico, rendendosi volontariamente vittima, dell’affermazione del bene dinnanzi al male: quel ‘mimetismo inverso’ che Girard riconduce alla imitatio Christi e che rivela la vittima come ‘vivente’.

Eusebi, L., Il ‘mimetismo inverso’: l’approdo alternativo di R. Girard alla violenza sacrificale, in Forti, G., Mazzucato, C., Provera, A., Visconti A, V. A. (ed.), L’ombra delle ‘colonne infami’. La letteratura e l’ingiustizia del capro espiatorio, Vita e Pensiero, Milano 2022: 171- 184 [http://hdl.handle.net/10807/202802]

Il ‘mimetismo inverso’: l’approdo alternativo di R. Girard alla violenza sacrificale

Eusebi, Luciano
2022

Abstract

The essay considers the view of Girard according to which the scapegoat would be the original antidote of the potential struggle of all against all, which derives from the imitation of the other in the satisfaction of desires. However, reservations are expressed about the belief that this dynamic is an indisputable characteristic of the human condition, recognizing the fundamental contribution of Girard in the urgency of taking leave of the use of violence, no longer governed through ancestral rituals, which characterizes our time increasingly, with the danger of a planetary catastrophe. Then, five contexts of persistent effectiveness of the production mechanisms of scapegoats are illustrated, identifying at the base of them a ‘commercial’ vision of human relations and justice: this is refractory to accept the manifestation of the ‘gift’ as a fact not linked to the logic of compensation. In conclusion, the reflection of Girard on the ‘innocence’ of sacrificial victims and on the irrepressible role of those who voluntarily take charge of the affirmation of good before evil is resumed: to that ‘reverse mimicry’ that Girard leads back to imitatio Christi according to which the victim is a living person.
2022
Italiano
L’ombra delle ‘colonne infami’. La letteratura e l’ingiustizia del capro espiatorio
978-88-343-4833-8
Vita e Pensiero
Eusebi, L., Il ‘mimetismo inverso’: l’approdo alternativo di R. Girard alla violenza sacrificale, in Forti, G., Mazzucato, C., Provera, A., Visconti A, V. A. (ed.), L’ombra delle ‘colonne infami’. La letteratura e l’ingiustizia del capro espiatorio, Vita e Pensiero, Milano 2022: 171- 184 [http://hdl.handle.net/10807/202802]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/202802
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact