Relying on a cognitive-functional theoretical framework, the study demonstrates how an explicit teaching of the Principle of Temporal Sequence can be useful for Mandarin Chinese learners to discern the different preverbal or postverbal position of the prepositional locative phrase ‘zài 在+ location’ within the unmarked sentence. Data collected through a cross-sectional investigation in an Italian Secondary School showed that this teaching approach is preferable to those traditionally used in the classroom.
Basandosi su un quadro teorico cognitivo-funzionale, il contributo dimostra come una didattica esplicita del Principle of Temporal Sequence possa essere utile al discente di cinese mandarino a discernere la diversa posizione preverbale o post-verbale del sintagma locativo preposizionale ‘zài 在 + luogo’ all’interno della frase non marcata. I dati, raccolti tramite un’indagine trasversale condotta in una scuola secondaria di secondo grado italiana, hanno dimostrato come tale approccio didattico sia preferibile rispetto a quelli tradizionalmente usati in classe.
Tucci, T., Il Principle of Temporal Sequence nell’apprendimento del sintagma locativo ‘zài 在 + luogo’: un’indagine preliminare su discenti italofoni, in Romagnoli, C., Conti, S. (ed.), La Lingua Cinese in Italia: Studi su Didattica e Acquisizione, RomaTrE-Press, Roma 2021: <<CLARO>>, 115- 139. 10.13134/979-12-5977-067-7/6 [http://hdl.handle.net/10807/202547]
Il Principle of Temporal Sequence nell’apprendimento del sintagma locativo ‘zài 在 + luogo’: un’indagine preliminare su discenti italofoni
Tucci, Tommaso
2021
Abstract
Relying on a cognitive-functional theoretical framework, the study demonstrates how an explicit teaching of the Principle of Temporal Sequence can be useful for Mandarin Chinese learners to discern the different preverbal or postverbal position of the prepositional locative phrase ‘zài 在+ location’ within the unmarked sentence. Data collected through a cross-sectional investigation in an Italian Secondary School showed that this teaching approach is preferable to those traditionally used in the classroom.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.