The present research focuses on the observation of the occurrences of pragmatic markers duì bu duì 对不对 and duì ma 对吗 in a corpus of interactions between two teachers and a group of Italian speaking students of Chinese as a foreign language. Starting from the analysis by Chen and He (2001), who identify the functions of dui bu dui as ‘basic marker’ and as ‘discourse marker’ in teaching context, the quantity and the nature of the occurrences of the markers dui bu dui and dui ma have been observed in the corpus, with the aim of determining their pragmatic features and possible teaching implications of the observations on the interactions.
Il presente contributo ha come oggetto l'osservazione delle occorrenze dei marcatori pragmatici duì bu duì 对不对 e duì ma 对吗 in un corpus di interazioni tra due insegnanti cinesi e un gruppo di apprendenti italofoni di lingua cinese LS. A partire dallo studio di Chen e He (2001), che identificano le funzioni di dui bu dui come marcatore basico (basic marker) e come segnale discorsivo (discourse marker) in ambito didattico, sono state analizzate il numero e la natura delle occorrenze dei marcatori dui bu dui e dui ma nel corpus oggetto di analisi, allo scopo di verificarne le funzioni pragmatiche e le possibili ricadute didattiche delle osservazioni sulle interazioni.
Piccinini, C., Le funzioni discorsive dei segnali pragmatici dui bu dui e dui ma nella didattica della lingua cinese ad apprendenti italofoni, in Romagnoli, C., Conti, S. (ed.), La lingua cinese in Italia. Studi su didattica e acquisizione, Roma Tre Press, ROMA 2021: 15- 38. 10.13134/979-12-5977-067-7/2 [http://hdl.handle.net/10807/198184]
Le funzioni discorsive dei segnali pragmatici dui bu dui e dui ma nella didattica della lingua cinese ad apprendenti italofoni
Piccinini, Chiara
2021
Abstract
The present research focuses on the observation of the occurrences of pragmatic markers duì bu duì 对不对 and duì ma 对吗 in a corpus of interactions between two teachers and a group of Italian speaking students of Chinese as a foreign language. Starting from the analysis by Chen and He (2001), who identify the functions of dui bu dui as ‘basic marker’ and as ‘discourse marker’ in teaching context, the quantity and the nature of the occurrences of the markers dui bu dui and dui ma have been observed in the corpus, with the aim of determining their pragmatic features and possible teaching implications of the observations on the interactions.File | Dimensione | Formato | |
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