The article, first of all, reflects on the nature of hope, as a particular type of desire for a good that is not certain and not easily accessible, and highlights its relationship with the future and with action: hope is usually active, it is energy that drives activity, it helps us not to give up, nourishes fortitude, sometimes even in tragic conditions, but, in other cases, it can encourage passivity. Then it reflects on the great human hope, as a desire (often not thematized by the human being) for a relationship-communion with the Infinite Good-Person. Then it argues that hope can be a source of virtue, but also of evil, as for example in the case of political messianisms, which have cultivated a false hope: the good which is the object of the great radical hope must concern our personal destiny after death.
L’articolo riflette anzitutto sulla natura della speranza, come tipo particolare di desiderio verso un bene non certo e non facilmente accessibile, e ne mette in luce il rapporto col futuro e con l’azione: la speranza solitamente è attiva, è energia che sospinge all’attività, aiuta a non demordere, alimenta la fortezza, talora anche in condizioni tragiche, ma in altri casi può favorire la passività. Poi riflette sull’umana grande speranza, quale desiderio (spesso non tematizzato dall’essere umano) di una relazione-comunione con l’Infinito Bene-Persona. Poi argomenta che la speranza può essere sorgente di virtù, ma anche di malvagità, come per esempio nel caso dei messianismi politici, che hanno coltivato una speranza fallace: il bene oggetto della grande speranza radicale deve concernere il nostro personale destino dopo la morte.
Samek Lodovici, G., La speranza e l’albeggiare del davanti-a-noi, in S. Langella – M.S. Vaccarezza – M. Croc, S. L. –. M. V. –. M. C. (ed.), Virtù, legge e fioritura umana. Saggi in onore di Angelo Campodonico., Mimesis, MILANO -- ITA 2022: 453- 466 [http://hdl.handle.net/10807/195682]
La speranza e l’albeggiare del davanti-a-noi
Samek Lodovici, Giacomo
Primo
2022
Abstract
The article, first of all, reflects on the nature of hope, as a particular type of desire for a good that is not certain and not easily accessible, and highlights its relationship with the future and with action: hope is usually active, it is energy that drives activity, it helps us not to give up, nourishes fortitude, sometimes even in tragic conditions, but, in other cases, it can encourage passivity. Then it reflects on the great human hope, as a desire (often not thematized by the human being) for a relationship-communion with the Infinite Good-Person. Then it argues that hope can be a source of virtue, but also of evil, as for example in the case of political messianisms, which have cultivated a false hope: the good which is the object of the great radical hope must concern our personal destiny after death.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.