Il Trittico nuziale ( The wedding triptych) is composed of three plays of spousal love: Romeo and Juliet by W. Shakespeare, I promessi sposi by A. Manzoni and The flying tavern by G.K. Chesterton. Surprisingly, Giuseppe Colombo, in this volume dedicated to the Betrothed, is as faithful to the letter of the novel as he is creative in bringing to light the 'unwritten' of Manzoni. Thus, for example, he consecrates the entire first part to the 'reconstruction' of a single chapter of the novel: the fourth, because there, and not in the first three, it begins, with an act of mercy on a dying man - surprise in surprise! -, what he calls "the poem of forgiveness". A duel, Lodovico mortally wounds the 'gentleman so' and is forgiven by him, converts, becomes fra Cristoforo, the 'bearer of Christ', receives from the brother of the dead 'the bread of forgiveness', poor but eloquent Eucharistic symbol. In the second part of this volume we will see how Christopher is the alpha and the omega of the story of the two betrothed: he takes care of Renzo and Lucia, he educates them for marriage; he, consumed by the plague, happily seals the troubled story of their engagement in the hospital and gives them the 'bread of forgiveness'. Eucharist-priesthood-marriage-family: a wonderful chain of love, an icon of the good life that finds its fulfillment not on this earth, but in heaven. A counter-current reading, today politically incorrect.

Il Trittico nuziale è composto da tre drammi d’amore sponsale: Romeo e Giulietta di W. Shakespeare, I promessi sposi di A. Manzoni e L’osteria volante di G.K. Chesterton. Sorprendentemente Giuseppe Colombo, in questo volume dedicato ai Promessi sposi, è tanto fedele alla lettera del romanzo, quanto creativo nel portare alla luce il ‘non scritto’ di Manzoni. Così, a esempio, consacra l’intera prima parte alla ‘ricostruzione’ di un solo capitolo del romanzo: il quarto, perché lì, e non nei primi tre, ha inizio, con un atto di misericordia di un uomo in fin di vita – sorpresa nella sorpresa! –, quello che lui chiama “il poema del perdono”. Un duello, Lodovico ferisce a morte il ‘signor tale’ ed è da lui perdonato, si converte, diventa fra Cristoforo, il ‘portatore di Cristo’, riceve dal fratello del morto ‘il pane del perdono’, povero ma eloquente simbolo eucaristico. Nella seconda parte di questo volume si vedrà come Cristoforo sia l’alfa e l’omega della storia dei due promessi sposi: lui si prende cura di Renzo e Lucia, lui li educa al matrimonio; lui, roso dalla peste, nel lazzeretto sigilla felicemente la travagliata storia del loro fidanzamento e a loro consegna ‘il pane del perdono’. Eucaristia-sacerdozio-matrimonio-famiglia: una mirabile catena d’amore, icona della vita buona che trova il suo compimento non su questa terra, ma in cielo. Una lettura contro corrente, oggi politicamente scorretta.

Colombo, G., Trittico nuziale. Legami d’amore per un disegno di civiltà – II. I promessi sposi e il pane del perdono, Vita e Pensiero, Milano, Milano 2021: 258 [http://hdl.handle.net/10807/192322]

Trittico nuziale. Legami d’amore per un disegno di civiltà – II. I promessi sposi e il pane del perdono

Colombo, Giuseppe
Primo
2021

Abstract

Il Trittico nuziale ( The wedding triptych) is composed of three plays of spousal love: Romeo and Juliet by W. Shakespeare, I promessi sposi by A. Manzoni and The flying tavern by G.K. Chesterton. Surprisingly, Giuseppe Colombo, in this volume dedicated to the Betrothed, is as faithful to the letter of the novel as he is creative in bringing to light the 'unwritten' of Manzoni. Thus, for example, he consecrates the entire first part to the 'reconstruction' of a single chapter of the novel: the fourth, because there, and not in the first three, it begins, with an act of mercy on a dying man - surprise in surprise! -, what he calls "the poem of forgiveness". A duel, Lodovico mortally wounds the 'gentleman so' and is forgiven by him, converts, becomes fra Cristoforo, the 'bearer of Christ', receives from the brother of the dead 'the bread of forgiveness', poor but eloquent Eucharistic symbol. In the second part of this volume we will see how Christopher is the alpha and the omega of the story of the two betrothed: he takes care of Renzo and Lucia, he educates them for marriage; he, consumed by the plague, happily seals the troubled story of their engagement in the hospital and gives them the 'bread of forgiveness'. Eucharist-priesthood-marriage-family: a wonderful chain of love, an icon of the good life that finds its fulfillment not on this earth, but in heaven. A counter-current reading, today politically incorrect.
2021
Italiano
Monografia o trattato scientifico
Vita e Pensiero, Milano
Colombo, G., Trittico nuziale. Legami d’amore per un disegno di civiltà – II. I promessi sposi e il pane del perdono, Vita e Pensiero, Milano, Milano 2021: 258 [http://hdl.handle.net/10807/192322]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/192322
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact