Language training and research in applied linguistics have led to fruitful results in the context of the activities of the Language Service (Se.L.d’A.) of the Università Cattolica. The contribution illustrates the paths taken in these areas of study in favour of a multilingual perspective in Higher Education. The main themes of analysis and experimentation concern the methodologies for language teaching, the assessment of the competences, internationalization as knowledge mobility, scientific and academic communication skills. The training modules for specialized communication and translation, the organization of teams composed by native and non-native language teachers, the activities for CLIL teaching methodology are all explored in depth. They confirm the effectiveness of this systemic approach adopted to support the main trends for language teaching in Higher Education.

La formazione linguistica e la ricerca in linguistica applicata hanno portato a risultati fruttuosi nell'ambito delle attività del Servizio Linguistico (Se.L.d'A.) dell'Università Cattolica. Il contributo illustra i percorsi intrapresi in queste aree di studio a favore di una prospettiva plurilingue nell'istruzione superiore. I principali temi di analisi e sperimentazione riguardano le metodologie di insegnamento delle lingue, la valutazione delle competenze, l'internazionalizzazione come mobilità delle conoscenze, le competenze di comunicazione scientifica e accademica. I moduli formativi per la comunicazione specializzata e la traduzione, l'organizzazione di team composti da da insegnanti di lingua nativi e non, le attività per la metodologia di insegnamento CLIL sono temi esplorati in profondità. Confermano l'efficacia di questo approccio sistemico adottato per sostenere le principali tendenze dell'insegnamento delle lingue nell'istruzione superiore.

Zanola, M., Formazione e ricerca in linguistica applicata, un dialogo interculturale, in Gilardoni, S., Gatti, M. (ed.), Dalla glottodidattica alla formazione dei docenti. Dall'Università alla scuola. In memoria di Cristina Bosisio, Officinaventuno, MILANO -- ITA 2021: <<STUDI AITLA>>, 61- 74 [https://hdl.handle.net/10807/192070]

Formazione e ricerca in linguistica applicata, un dialogo interculturale

Zanola, Mariateresa
2021

Abstract

Language training and research in applied linguistics have led to fruitful results in the context of the activities of the Language Service (Se.L.d’A.) of the Università Cattolica. The contribution illustrates the paths taken in these areas of study in favour of a multilingual perspective in Higher Education. The main themes of analysis and experimentation concern the methodologies for language teaching, the assessment of the competences, internationalization as knowledge mobility, scientific and academic communication skills. The training modules for specialized communication and translation, the organization of teams composed by native and non-native language teachers, the activities for CLIL teaching methodology are all explored in depth. They confirm the effectiveness of this systemic approach adopted to support the main trends for language teaching in Higher Education.
2021
Italiano
Dalla glottodidattica alla formazione dei docenti. Dall'Università alla scuola. In memoria di Cristina Bosisio
978-88-97657-43-9
Officinaventuno
Zanola, M., Formazione e ricerca in linguistica applicata, un dialogo interculturale, in Gilardoni, S., Gatti, M. (ed.), Dalla glottodidattica alla formazione dei docenti. Dall'Università alla scuola. In memoria di Cristina Bosisio, Officinaventuno, MILANO -- ITA 2021: <<STUDI AITLA>>, 61- 74 [https://hdl.handle.net/10807/192070]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/192070
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact