The monographic section of this issue of Pedagogia oggi is dedicated to the theme of emergency, viewed not only as a historical experience or present condition but also as an opportunity to reflect on and improve the quality of future pedagogical and didactic practices.The main theme it addresses is the transformation of models and educational structures in response to unexpected events that disrupt daily routines. This kind of change can translate into countless challenges (on multiple existential and organizational levels) to activate, imagine, and implement practical solutions that support and safeguard generativity and, in the best of cases, the continuity of the educational experience. We outline a variety of experiences and options that range from historical memory to definitions of good practice, all of which, in a context of emergency, respond to the primacy of the subject-person and his/her right to receive an education that makes them an increasingly aware, emancipated, resilient and free citizen.

Al tema dell’emergenza, letta non solo come esperienza storica o condizione presente ma anche come occasione per riflettere e migliorare la qualità delle prassi pedagogiche e didattiche future, è dedicata la sezione monografica del presente numero di Pedagogia oggi. Tema-problema precipuo dei saggi presentati nel volume è la metamorfosi dei modelli e delle strutture educative al manifestarsi inaspettato di eventi che destrutturano le routine quotidiane. Cambiamento che si traduce in innumerevoli sfide (su più piani esistenziali e più livelli organizzativi) per attivare, immaginare, inventare soluzioni utili a sostenere e salvaguardare la generatività e, nel migliore dei casi, la continuità dell’esperienza formativa. Tra memoria storica e prefigurazione di buone prassi, si delinea un ventaglio di esperienze e opzioni percorribili per rispondere, nell’emergenza, al primato del soggetto-persona e al suo diritto a ricevere una formazione che lo renda cittadino sempre più consapevole, emancipato, resiliente, libero.

Annacontini, G., Vaccarelli, A., Polenghi, S., Moretti, G. (eds.), Editoriale, <<PEDAGOGIA OGGI>>, 2021; 2021: (n. 1): 13 . 10.7346/PO-012021-01 [http://hdl.handle.net/10807/181827]

Editoriale

Polenghi, Simonetta
;
2021

Abstract

The monographic section of this issue of Pedagogia oggi is dedicated to the theme of emergency, viewed not only as a historical experience or present condition but also as an opportunity to reflect on and improve the quality of future pedagogical and didactic practices.The main theme it addresses is the transformation of models and educational structures in response to unexpected events that disrupt daily routines. This kind of change can translate into countless challenges (on multiple existential and organizational levels) to activate, imagine, and implement practical solutions that support and safeguard generativity and, in the best of cases, the continuity of the educational experience. We outline a variety of experiences and options that range from historical memory to definitions of good practice, all of which, in a context of emergency, respond to the primacy of the subject-person and his/her right to receive an education that makes them an increasingly aware, emancipated, resilient and free citizen.
2021
Italiano
Annacontini, G., Vaccarelli, A., Polenghi, S., Moretti, G. (eds.), Editoriale, <<PEDAGOGIA OGGI>>, 2021; 2021: (n. 1): 13 . 10.7346/PO-012021-01 [http://hdl.handle.net/10807/181827]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/181827
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact