The essay is focused on the developments of the monumental building of San Giorgio di Montagna in Valtellina, with particular attention to the 15th and 16th centuries. Architectural and decorative sequences are examined in their complex layering. In particular, the Marian frescoes cycle painted by Sigismondo De Magistris in 1514 and the rediscovery of the original frame for the miraculous fifteenth-century image of the Madonna and Child emerge. The oldest emergencies of the village are also reported.
Il saggio esamina gli sviluppi del complesso monumentale di San Giorgio di Montagna in Valtellina, con particolare riferimento ai secoli XV e XVI. Sono esaminate le sequenze architettoniche e decorative nella loro complessa stratificazione. Emerge in particolare il ciclo mariano dipinto da Sigismondo De Magistris nel 1514 e il recupero della cornice originaria per l'immagine miracolosa quattorcentesca della Madonna col Bambino. Vengono inoltre segnalate le emergenze più antiche del borgo.
Rovetta, A., Il complesso monumentale di San Giorgio in età rinascimentale, in Augusta Corbellin, A. C. (ed.), Un popolo, la sua chiesa, il suo Santo protettore. La chiesa di San Giorgio di Montagna in Valtellina, Parrocchia San Giorgio martire, Montagna in Valtellina (SO) 2021: 2021 79- 149 [http://hdl.handle.net/10807/181152]
Il complesso monumentale di San Giorgio in età rinascimentale
Rovetta, Alessandro
2021
Abstract
The essay is focused on the developments of the monumental building of San Giorgio di Montagna in Valtellina, with particular attention to the 15th and 16th centuries. Architectural and decorative sequences are examined in their complex layering. In particular, the Marian frescoes cycle painted by Sigismondo De Magistris in 1514 and the rediscovery of the original frame for the miraculous fifteenth-century image of the Madonna and Child emerge. The oldest emergencies of the village are also reported.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.