State aid of a fiscal nature falls within the broader European framework for state aid to companies pursuant to art. 107 TFEU, of which constitute a morphological declination. This arrangement produces significant repercussions on the taxing powers of the Member States quantum the introduction of favorable tax measures. In fact, thanks to the principles established by the EU Court of Justice and by the regulatory standardization of Council and the Commission, the national legislator can prefigure himself e adopt provisions deemed adequate and proportionate a priori, with actual positive effects on legal certainty and allowing the Commission to focus on the cases of greatest impact. The Italian legal system has measured itself and is still dealing with the outcomes of the assessment procedures of tax provisions of considerable interest, which made it possible to observe the operation of the ban on aid of the State in specific areas of internal tax legislation. In addition to rules relating to former municipal companies, banking foundations and cooperatives, the provisions concerning religious bodies are highlighted, which arouse interest for their conventional (Lateran Pacts) and constitutional assumptions, for the impact of the recent reform of the third sector and for the prospects of recovering the Ici exemption declared incompatible. Precisely the recovery of tax aid represents a significant segment relief because it requires a systematic placement in the tax area or the common law debt, a position that, as emerged from the doctrinal reflections, cannot be taken for granted. The implications for nature tax or otherwise of the State aid subject to recovery are significant and pertain to the subject called to carry it out, to the acts to be formalized e to identify the jurisdiction to which to entrust the related disputes. With the l. n. 234/2012, the Italian legislator has unified all the procedures of recovery and entrusted them to the collection agent, attributing control on acts under the exclusive jurisdiction of the administrative judge.

Gli aiuti di Stato a carattere tributario rientrano nella più ampia disciplina europea degli aiuti di Stato alle imprese di cui all’art. 107 TFUE, dei quali costituiscono una declinazione morfologica. Tale disposizione produce ricadute significative sulla potestà impositiva degli Stati membri quanto all’introduzione di misure tributarie di favore. Difatti, grazie ai principi fissati dalla Corte di giustizia UE e dalla normazione regolamentare del Consiglio e della Commissione, il legislatore nazionale può prefigurarsi e adottare disposizioni ritenute adeguate e proporzionate a priori, con positivi effettivi sulla certezza del diritto e consentendo alla Commissione di concentrarsi sulle fattispecie di maggiore impatto. L’ordinamento italiano si è misurato e sta tuttora confrontandosi con gli esiti dei procedimenti di valutazione di disposizioni fiscali di notevole interesse, che hanno consentito di osservare l’operatività del divieto di aiuti di Stato in specifici ambiti della legislazione tributaria interna. Oltre alle norme relative alle società ex municipalizzate, alle fondazioni bancarie e alle cooperative, vengono in rilievo le disposizioni riguardanti gli enti religiosi, che suscitano interesse per i loro presupposti convenzionali (Patti Lateranensi) e costituzionali, per l’impatto della recente riforma del terzo settore e per le prospettive di recupero dell’esenzione Ici dichiarata incompatibile. Proprio il recupero di aiuti fiscali rappresenta un segmento di notevole rilievo perché richiede una collocazione sistematica nell’area dell’imposizione o dell’indebito di diritto comune, collocazione che, come emerso dalle riflessioni dottrinali, non può darsi per scontata. Le implicazioni circa la natura tributaria o meno dell’aiuto di Stato oggetto del recupero sono significative ed attengono al soggetto chiamato ad effettuarlo, agli atti da formalizzare e all’individuazione della giurisdizione cui affidare le relative controversie. Con la l. n. 234/2012, il legislatore italiano ha unificato tutte le procedure di recupero e le ha affidate all’agente della riscossione, attribuendo il controllo sugli atti alla giurisdizione esclusiva del giudice amministrativo. Tale scelta, pur coerente con l’irrilevanza della forma dell’aiuto nel contesto dell’art. 107 TFUE, suscita talune perplessità, in relazione all’oggetto del recupero di matrice fiscale, le cui controversie sono state in tal modo sottratte al giudice tributario

Quattrocchi, A., Gli aiuti di Stato nel diritto tributario, CEDAM - Wolters Kluwer, Milano 2020:<<IL DIRITTO TRIBUTARIO COMMENTATO>>,CXXXV 444 [https://hdl.handle.net/10807/179232]

Gli aiuti di Stato nel diritto tributario

Quattrocchi, Andrea
2020

Abstract

State aid of a fiscal nature falls within the broader European framework for state aid to companies pursuant to art. 107 TFEU, of which constitute a morphological declination. This arrangement produces significant repercussions on the taxing powers of the Member States quantum the introduction of favorable tax measures. In fact, thanks to the principles established by the EU Court of Justice and by the regulatory standardization of Council and the Commission, the national legislator can prefigure himself e adopt provisions deemed adequate and proportionate a priori, with actual positive effects on legal certainty and allowing the Commission to focus on the cases of greatest impact. The Italian legal system has measured itself and is still dealing with the outcomes of the assessment procedures of tax provisions of considerable interest, which made it possible to observe the operation of the ban on aid of the State in specific areas of internal tax legislation. In addition to rules relating to former municipal companies, banking foundations and cooperatives, the provisions concerning religious bodies are highlighted, which arouse interest for their conventional (Lateran Pacts) and constitutional assumptions, for the impact of the recent reform of the third sector and for the prospects of recovering the Ici exemption declared incompatible. Precisely the recovery of tax aid represents a significant segment relief because it requires a systematic placement in the tax area or the common law debt, a position that, as emerged from the doctrinal reflections, cannot be taken for granted. The implications for nature tax or otherwise of the State aid subject to recovery are significant and pertain to the subject called to carry it out, to the acts to be formalized e to identify the jurisdiction to which to entrust the related disputes. With the l. n. 234/2012, the Italian legislator has unified all the procedures of recovery and entrusted them to the collection agent, attributing control on acts under the exclusive jurisdiction of the administrative judge.
2020
Italiano
Monografia o trattato scientifico
CEDAM - Wolters Kluwer
Quattrocchi, A., Gli aiuti di Stato nel diritto tributario, CEDAM - Wolters Kluwer, Milano 2020:<<IL DIRITTO TRIBUTARIO COMMENTATO>>,CXXXV 444 [https://hdl.handle.net/10807/179232]
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