The essay analyzes one of the themes, that of the alleged tomb of Queen Ansa in the Lombard female monastery of San Salvatore in Brescia, on which historiography of the last thirty years has written everything. In particular, archival papers, chronicle sources, archaeological data and careful examination of the existing material structures of the Desiderian basilica show not only that a tomb of King Desiderius' wife never existed in the monastic church, but also that the "arcosolium tomb", identified in some studies, was actually the side door of the basilica, thanks to which the nuns accessed the central cloister of the monastery passing through the church.
Il saggio mette a fuoco uno dei temi, quello della presunta tomba della regina Ansa nel monastero femminile longobardo di San Salvatore di Brescia, su cui la storiografia dell’ultimo trentennio ha scritto di tutto. In particolare, le carte d’archivio, le fonti cronachistiche, i dati archeologici e l’accurato esame delle strutture materiali della basilica desideriana esistenti, mostrano non solo che non è mai esistita una tomba della moglie di re Desiderio nella chiesa monastica, ma anche che la “tomba ad arcosolio” individuata in alcuni studi, era in realtà la porta laterale della basilica, grazie alla quale le monache accedevano al chiostro centrale del monastero passando dalla chiesa.
Stroppa, F., La tomba di Ansa tra mito, storiografia e rilancio novecentesco, in D’Achille Anna Maria, I. A. P. P. F. (ed.), “Domus sapienter staurata”. Scritti di storia dell’arte per Marina Righetti, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo (Milano) 2021: 2021 765- 774 [http://hdl.handle.net/10807/179019]
La tomba di Ansa tra mito, storiografia e rilancio novecentesco
Stroppa, Francesca
2021
Abstract
The essay analyzes one of the themes, that of the alleged tomb of Queen Ansa in the Lombard female monastery of San Salvatore in Brescia, on which historiography of the last thirty years has written everything. In particular, archival papers, chronicle sources, archaeological data and careful examination of the existing material structures of the Desiderian basilica show not only that a tomb of King Desiderius' wife never existed in the monastic church, but also that the "arcosolium tomb", identified in some studies, was actually the side door of the basilica, thanks to which the nuns accessed the central cloister of the monastery passing through the church.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.