Promoting the learning and use of other languages constitutes an advanced language policy model and an important institutional and educational paradigm. The contribution illustrates the reasons for multilingualism in secondary and higher education, following the principal outcomes of some European projects (i.e. MIME, MAGICC). The demands of specialist and academic communication so as internationalisation and knowledge transfer highlight the interest in multilingual competencies. Multilingualism is a winning choice but also an ancient educational resource, a cultural opportunity for all, in different personal and professional situations, as well as a challenge that opens up to mutual exchanges, solidarity and inclusive dialogue.
La promozione dell'apprendimento e dell'uso di altre lingue costituiscono un modello di politica linguistica avanzato e un paradigma istituzionale e formativo di grande rilievo. Il contributo illustra le ragioni in favore del plurilinguismo nell'istruzione secondaria e superiore, alla luce dei più significativi esiti di studio europei (progetti MIME, MAGICC). Le esigenze della comunicazione specialistica e accademica, dell'internazionalizzazione e del trasferimento delle conoscenze evidenziano l'interesse di poter disporre di più lingue nell'espressione comunicativa. Il plurilinguismo costituisce una scelta vincente, un'antica risorsa formativa, un'opportunità culturale per tutti, nelle diverse situazioni personali e professionali, nonché una sfida che apre all'incontro, una profezia di solidarietà e di dialogo con l'umanità.
Zanola, M., Il plurilinguismo, un'opportunità e una sfida educativa, Annali della Fondazione Tovini 2020, Studium, Roma 2020: 84-96 [http://hdl.handle.net/10807/166079]
Il plurilinguismo, un'opportunità e una sfida educativa
Zanola, Mariateresa
2020
Abstract
Promoting the learning and use of other languages constitutes an advanced language policy model and an important institutional and educational paradigm. The contribution illustrates the reasons for multilingualism in secondary and higher education, following the principal outcomes of some European projects (i.e. MIME, MAGICC). The demands of specialist and academic communication so as internationalisation and knowledge transfer highlight the interest in multilingual competencies. Multilingualism is a winning choice but also an ancient educational resource, a cultural opportunity for all, in different personal and professional situations, as well as a challenge that opens up to mutual exchanges, solidarity and inclusive dialogue.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.