The use of the media as useful tools for questioning the social and cultural perceptions of a complex and transversal theme in different areas such as indifference, is part of a broader reflection on the characteristics and potential of these formats. A film sequence, a commercial or billboard, a music video clip or a newscast service, are often capable of activating particular attention and stimulating complex and articulated reading skills, not only in reference to the media texts themselves, but also the themes and realities that they represent and / or reproduce. In this sense, they act as particularly suitable tools for recording the different perceptions of a theme and for activating a non-superficial reflection on the methods of fruition and processing of cultural and social messages, both in an individual and collective perspective.

L’utilizzo dei media come strumenti utili per interrogarsi sulle percezioni sociali e culturali di un tema complesso e trasversale a differenti ambiti qual è l’indifferenza, si inserisce in una più ampia riflessione sulle caratteristiche e le potenzialità di questi formati. Una sequenza filmica, uno spot o un cartellone pubblicitario, un videoclip musicale o un servizio del telegiornale, sono spesso capaci di attivare una particolare attenzione e di stimolare competenze di lettura complesse e articolate, non solo in riferimento ai testi mediali in sé, ma anche ai temi e alle realtà che essi rappresentano e/o riproducono. In questo senso, si pongono come strumenti particolarmente indicati per registrare le differenti percezioni di un tema e per attivare una riflessione non superficiale sulle modalità di fruizione e di elaborazione dei messaggi culturali e sociali, sia in una prospettiva individuale che in quella collettiva.

Marangi, M., Indifferenza e media visuali, in Zamperini, A., Menegatto, M. (ed.), La società degli indifferenti, Carocci, Roma 2012: 694 63- 85 [http://hdl.handle.net/10807/162900]

Indifferenza e media visuali

Marangi, Michele
Primo
Writing – Review & Editing
2012

Abstract

The use of the media as useful tools for questioning the social and cultural perceptions of a complex and transversal theme in different areas such as indifference, is part of a broader reflection on the characteristics and potential of these formats. A film sequence, a commercial or billboard, a music video clip or a newscast service, are often capable of activating particular attention and stimulating complex and articulated reading skills, not only in reference to the media texts themselves, but also the themes and realities that they represent and / or reproduce. In this sense, they act as particularly suitable tools for recording the different perceptions of a theme and for activating a non-superficial reflection on the methods of fruition and processing of cultural and social messages, both in an individual and collective perspective.
2012
Italiano
La società degli indifferenti
978-88-430-6132-7
Carocci
694
Marangi, M., Indifferenza e media visuali, in Zamperini, A., Menegatto, M. (ed.), La società degli indifferenti, Carocci, Roma 2012: 694 63- 85 [http://hdl.handle.net/10807/162900]
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