This article offers an analysis of compound metonymic expressions designating groups of social identity, which have a reputation in the history of costume and society. Taking a semasiological perspective, the description focuses on the typology of associations in the semantic innovation of the neological syntagm "gilet jaune", within the relationship between evolution and neology in the field of clothing.
Lo studio presenta un percorso di analisi di espressioni metonimiche composte, relative a gruppi di identità sociale, che hanno un rilievo storico riconosciuto nella storia del costume e della società. In prospettiva semasiologica, l'analisi è applicata alla tipologia delle associazioni semantiche del sintagma neologico 'gilet jaune', nell'ambito dei rapporti fra evoluzione e neologia nel settore dell'abbigliamento.
Zanola, M., Evolution et néologie sémantique dans le domaine de l'habillement: le cas des "gilets jaunes", in Tallarico, G., Humbley, J., Jacquet-Pfau, C. (ed.), Nouveaux horizons pour la néologie en français, Lambert-Lucas, Limoges 2020: 153- 164 [http://hdl.handle.net/10807/161338]
Evolution et néologie sémantique dans le domaine de l'habillement: le cas des "gilets jaunes"
Zanola, Mariateresa
2020
Abstract
This article offers an analysis of compound metonymic expressions designating groups of social identity, which have a reputation in the history of costume and society. Taking a semasiological perspective, the description focuses on the typology of associations in the semantic innovation of the neological syntagm "gilet jaune", within the relationship between evolution and neology in the field of clothing.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.