Perception of signs by the relevant public has become a fundamental concept in the law of trade marks and other distinctive signs. This monography is devoted to the analysis of such concept, also in its economic implications and with a comparative study of different legal systems. After a historical reconstruction of how the perception of the public emerged and "established itself" in trade mark law and related case-law, the work focuses on all aspects of consumer perception regarding both requirements of validity and scope of protection of trade marks and distinctive signs in general. It also discusses the relationship between perception of the public and the need to keep certain signs available to everyone (requirement of availability or Freihaltebedürfnis).
La percezione dei segni da parte del pubblico di riferimento è diventata un concetto fondamentale nel diritto dei marchi e degli altri segni distintivi. La monografia è dedicata all'analisi di questo concetto, anche nelle sue implicazioni economiche e con uno studio comparatistico dei diversi sistemi giuridici. Dopo una ricostruzione storica di come la percezione del pubblico è emersa e si è "affermata" nel diritto dei marchi e nella relativa giurisprudenza, l'opera si concentra su tutti gli aspetti della percezione del consumatore per quanto riguarda sia i requisiti di validità, sia l'ambito di tutela dei marchi e dei segni distintivi in genere. Viene inoltre discusso il tema del rapporto tra la percezione del pubblico e l'esigenza di mantenere alcuni segni a disposizione di tutti (imperativo di disponibilità o Freihaltebedürfnis).
Sironi, G. E., La percezione del pubblico nel diritto dei segni distintivi, Giuffrè Editore, Milano 2013:<<SCRITTI DI DIRITTO INDUSTRIALE>>, 357 [http://hdl.handle.net/10807/155445]
La percezione del pubblico nel diritto dei segni distintivi
Sironi, Giulio Enrico
2013
Abstract
Perception of signs by the relevant public has become a fundamental concept in the law of trade marks and other distinctive signs. This monography is devoted to the analysis of such concept, also in its economic implications and with a comparative study of different legal systems. After a historical reconstruction of how the perception of the public emerged and "established itself" in trade mark law and related case-law, the work focuses on all aspects of consumer perception regarding both requirements of validity and scope of protection of trade marks and distinctive signs in general. It also discusses the relationship between perception of the public and the need to keep certain signs available to everyone (requirement of availability or Freihaltebedürfnis).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.