This chapter provides an analytical assessment of the enduring problematics of universal rights from the United Nations’ founding Universal Declaration of Human Rights in 1948 to the present day, in the year of its seventieth anniversary, and argues that such problematics are mirrored in the same modern origins and ends of human rights education. It identifies three such problematics specific to both human rights and human rights education: proliferation, prioritisation and pluralism. These three suggested problematics present very real issues not simply for the implementation of rights through human rights education but raise too in the theoretical realm a wider series of multi-disciplinary problematics relevant to the philosophy of human rights, law and social policy, politics and governance. These three problematics are, however, themselves framed by a larger, problematic grand narrative. This is a coda of existential threat. It is this which draws human rights and human rights education into the arena of security in relation to the protection of rights from a diversity of threats. Indeed, the origins and ends of human rights and human rights education are encircled both in historical settings and contemporary contexts by a story of security against threat and a narrative of protection.

Il capitolo fornisce una valutazione analitica della problematica dei diritti universali a partire dalla fondazione della Dichiarazione dei diritti umani da 1948 fino ai giorni nostri, nell'anno del suo settantesimo anniversario e sostiene che tali problemi si rispecchiano nel stesse origini moderne e nei fini dell'educazione ai diritti umani. Il contributo identifica tre problematiche specifiche sia per i diritti umani sia per i diritti umani educazione: proliferazione, priorità e pluralismo. Questi tre ambiti hanno suggerito problematiche molto reali non semplicemente per l'implementazione dell'educazione ai diritti umani ma anche per le implicazioni nel campo teorico più ampio in relazione a problematiche multidisciplinari rilevanti per la filosofia dei diritti umani, delle leggi, della politica sociale e della governance.

Gearon, L. G., Kuusisto, A., Musaio, M., Origini e fini dell'educazione ai diritti umani: problematiche permanenti, in Grimi, E., Di Donato, L. (ed.), Metafisica dei diritti umani 1948-2018. Per il 70° anniversario della Dichiarazione Universale dei Diritti Umani, STAMEN, ROMA -- ITA 2020: 2020 345- 376 [http://hdl.handle.net/10807/150735]

Origini e fini dell'educazione ai diritti umani: problematiche permanenti

Musaio, Marisa
Co-primo
Membro del Collaboration Group
2020

Abstract

This chapter provides an analytical assessment of the enduring problematics of universal rights from the United Nations’ founding Universal Declaration of Human Rights in 1948 to the present day, in the year of its seventieth anniversary, and argues that such problematics are mirrored in the same modern origins and ends of human rights education. It identifies three such problematics specific to both human rights and human rights education: proliferation, prioritisation and pluralism. These three suggested problematics present very real issues not simply for the implementation of rights through human rights education but raise too in the theoretical realm a wider series of multi-disciplinary problematics relevant to the philosophy of human rights, law and social policy, politics and governance. These three problematics are, however, themselves framed by a larger, problematic grand narrative. This is a coda of existential threat. It is this which draws human rights and human rights education into the arena of security in relation to the protection of rights from a diversity of threats. Indeed, the origins and ends of human rights and human rights education are encircled both in historical settings and contemporary contexts by a story of security against threat and a narrative of protection.
2020
Italiano
Metafisica dei diritti umani 1948-2018. Per il 70° anniversario della Dichiarazione Universale dei Diritti Umani
9788831928595
STAMEN
2020
Gearon, L. G., Kuusisto, A., Musaio, M., Origini e fini dell'educazione ai diritti umani: problematiche permanenti, in Grimi, E., Di Donato, L. (ed.), Metafisica dei diritti umani 1948-2018. Per il 70° anniversario della Dichiarazione Universale dei Diritti Umani, STAMEN, ROMA -- ITA 2020: 2020 345- 376 [http://hdl.handle.net/10807/150735]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/150735
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact