If narrative has a performative power, this means that it shapes experience, life stories –which use narration– constitute not only what a life leaves behind itself as an overall unitary design, but also emblematic prefiguration, teachings, that can guide the human subject’s existential path, and they can also be a gift to donate and receive. The formative power of life stories is in fact to reveal the meaning of what would otherwise remain an intolerable sequence of events (Arendt), meaning can support reliable and far-sighted choices. Before becoming a research and training strategy, the life-stories practices characterized every-day domestic narrations with which women have given physiognomy to time and recognition to family and informal relational plots. Taking advantage of this marginal perspective related to dominant thought, women have questioned the official culture attempting a “discourse against hegemony” (hooks) to deconstruct a representation of subjectivity implicitly univocal and oppressive (Butler). Being at the margin means adopting an alternative narrative effort, in a space of radical recognition from which to look, imagine, create new, more just worlds. And not for ourselves only. 

Se la narrazione ha un potere performativo, contribuisce cioè a dare forma all’esperienza, le storie di vita - che della narrazione si avvalgono – rappresentano non solo ciò che una vita si lascia dietro di sé come disegno complessivo unitario, ma prefigurazioni emblematiche, insegnamenti che possono guidare il proprio percorso esistenziale, che si possono donare e ricevere. Il potere formativo delle storie di vita consiste infatti nel rivelare il significato di ciò che altrimenti rimarrebbe una sequenza intollerabile di eventi (Arendt), e che può sostenere scelte consapevoli e lungimiranti. Prima che diventasse strumento di ricerca e strategia formativa la pratica delle storie di vita ha caratterizzato le narrazioni domestiche quotidiane con cui le donne hanno dato fisionomia al tempo e riconoscimento alle trame relazionali familiari e informali. Approfittando di questa prospettiva marginale rispetto al pensiero dominante, le donne hanno interrogato la cultura ufficiale tentando “un discorso contro egemonico” (hooks) per decostruire una rappresentazione della soggettività implicitamente oppressiva nella sua univocità (Butler). Collocarsi al margine significa contribuire a produrre una narrazione alternativa, in uno spazio di riconoscimento radicale da cui guardare, immaginare, creare nuovi mondi, più giusti. E non per sé soltanto.

Musi, E., Le storie di vita come strategia formativa: una prospettiva di genere, in Ulivieri, U. S. (ed.), Le donne si raccontano. Autobiografia, genere e formazione del sé, ETS, Pisa 2019: 2019 43- 56 [http://hdl.handle.net/10807/147231]

Le storie di vita come strategia formativa: una prospettiva di genere

Musi, Elisabetta
2019

Abstract

If narrative has a performative power, this means that it shapes experience, life stories –which use narration– constitute not only what a life leaves behind itself as an overall unitary design, but also emblematic prefiguration, teachings, that can guide the human subject’s existential path, and they can also be a gift to donate and receive. The formative power of life stories is in fact to reveal the meaning of what would otherwise remain an intolerable sequence of events (Arendt), meaning can support reliable and far-sighted choices. Before becoming a research and training strategy, the life-stories practices characterized every-day domestic narrations with which women have given physiognomy to time and recognition to family and informal relational plots. Taking advantage of this marginal perspective related to dominant thought, women have questioned the official culture attempting a “discourse against hegemony” (hooks) to deconstruct a representation of subjectivity implicitly univocal and oppressive (Butler). Being at the margin means adopting an alternative narrative effort, in a space of radical recognition from which to look, imagine, create new, more just worlds. And not for ourselves only. 
2019
Italiano
Le donne si raccontano. Autobiografia, genere e formazione del sé
9788846756640
ETS
2019
Musi, E., Le storie di vita come strategia formativa: una prospettiva di genere, in Ulivieri, U. S. (ed.), Le donne si raccontano. Autobiografia, genere e formazione del sé, ETS, Pisa 2019: 2019 43- 56 [http://hdl.handle.net/10807/147231]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/147231
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact