The complex events that led to the institution of the diocese of Alessandria (Piedmont) lasted for several decades, marked by interventions by the Apostolic See (Alexander III and Innocent III) and the Archbishop of Milan, to whose ecclesiastical province both the dioceses of Acqui and Alessandria belonged. In 1205, when, thanks to a new papal intervention, the union of the Churches of Acqui and Alessandria under a single bishop seemed to be close (in this way Alessandria would become the episcopal see), strong resistance emerged from the ecclesiastics and the consular class of the town of Acqui. They expressed positions at the limit of orthodoxy, evidently matured in the environment of the law schools of the Bolognese area, from which probably came the most strenuous defender of the rights of the Commune and the Church of Acqui, magister Enrico. In the middle of the 12th century, in fact, both Ugo Speroni and magister Vacarius, the man who unveiled his heresy, had studied in Bologna, and in Bologna studied numerous exponents of the consular class of the Po Valley Communes, largely made up of legal experts and judges.
Le complesse vicende che portarono alla istituzione della diocesi di Alessandria si protrassero per diversi decenni, segnati da interventi della sede apostolica (Alessandro III e Innocenzo III) e dell'arcivescovo di Milano, entro la cui provincia ecclesiastica si collocavano le diocesi di cui e di Alessandria. Nel 1205, quando grazie a un nuovo intervento papale sembrava oramai prossima l'unione delle Chiese di Acqui e Alessandria sotto un unico vescovo (in tal modo Alessandria sarebbe divenuta sede episcopale), le resistenze degli ecclesiastici e del ceto consolare del comune di Acqui si fondarono su posizioni al limite dell'ortodossia, evidentemente maturate nell'ambiente delle scuole di diritto di area bolognese, dalle quali probabilmente veniva il più strenuo difensore dei diritti del Comune e della Chiesa di Acqui, magister Enrico. Alla metà del XII secolo, infatti, a Bologna si erano formati sia Ugo Speroni sia il magister Vacarius, colui che ne svelò l'eresia, e in esse si formarono numerosi esponenti del ceto consolare dei comuni padani, in buona parte costituito da esperti di diritto e giudici.
Alberzoni, M. P., Ugo Speroni e i suoi epigoni: tra eresia e critica all'istituzione chiesa, in Bruschi C., P. R. (ed.), "Sapiens, ut loquatur, multa Prius considerat". Studi di storia medievale offerti a Lorenzo Paolini, Centro Italiano di Studi sull'Alto Medioevo, Spoleto 2019: 3- 25 [http://hdl.handle.net/10807/147032]
Ugo Speroni e i suoi epigoni: tra eresia e critica all'istituzione chiesa
Alberzoni, Maria Pia
2019
Abstract
The complex events that led to the institution of the diocese of Alessandria (Piedmont) lasted for several decades, marked by interventions by the Apostolic See (Alexander III and Innocent III) and the Archbishop of Milan, to whose ecclesiastical province both the dioceses of Acqui and Alessandria belonged. In 1205, when, thanks to a new papal intervention, the union of the Churches of Acqui and Alessandria under a single bishop seemed to be close (in this way Alessandria would become the episcopal see), strong resistance emerged from the ecclesiastics and the consular class of the town of Acqui. They expressed positions at the limit of orthodoxy, evidently matured in the environment of the law schools of the Bolognese area, from which probably came the most strenuous defender of the rights of the Commune and the Church of Acqui, magister Enrico. In the middle of the 12th century, in fact, both Ugo Speroni and magister Vacarius, the man who unveiled his heresy, had studied in Bologna, and in Bologna studied numerous exponents of the consular class of the Po Valley Communes, largely made up of legal experts and judges.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.