The essay is dedicated to the well-known church of Santa Maria di Castelseprio, of which the analysis traces the different interpretations of the pictorial cycle starting from the discovery of Gian Piero Bognetti; particular attention is paid to the modern documentary tradition with pastoral visits and to the restoration works in the 19th and 20th centuries. The result is a cross section of great interest that puts the datas of historical-artistic and archaeological research in the right perspective, critically discussing the conclusions on the dating of the pictorial apparatus.
Il saggio è dedicato alla notissima chiesa di Santa Maria di Castelseprio, di cui si ripercorrono le differenti interpretazioni del ciclo pittorico a partire dalla scoperta di Gian Piero Bognetti; particolare cura è riservata alla tradizione documentaria moderna con le visite pastorali e agli interventi di ripristino otto-novecenteschi. Ne risulta uno spaccato di grande interesse che pone nella giusta prospettiva i dati della ricerca storico-artistica e archeologica, discutendo criticamente le conclusioni sulla datazione dell’apparato pittorico.
Stroppa, F., Arte e storia in Santa Maria «extra portam», in Archetti, G. (ed.), Teodolinda. I longobardi all’alba dell’Europa, CISAM Centro Italiano di Studi sull'Alto Medioevo, Spoleto 2018: <<CENTRO STUDI LONGOBARDI. CONVEGNI>>, 2 619- 676 [http://hdl.handle.net/10807/147012]
Arte e storia in Santa Maria «extra portam»
Stroppa, Francesca
2018
Abstract
The essay is dedicated to the well-known church of Santa Maria di Castelseprio, of which the analysis traces the different interpretations of the pictorial cycle starting from the discovery of Gian Piero Bognetti; particular attention is paid to the modern documentary tradition with pastoral visits and to the restoration works in the 19th and 20th centuries. The result is a cross section of great interest that puts the datas of historical-artistic and archaeological research in the right perspective, critically discussing the conclusions on the dating of the pictorial apparatus.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.