The election campaign carried out through Facebook before the 2018 regional elections in Lombardy and Lazio can be defined as a polyphonic campaign in which the selection and narration of the different themes is accomplished in the combination of multiple voices. The Facebook pages used by the candidates during the election campaign were flanked by those of the main supporting lists, which acquired significant visibility within the platform. The comments then flanked the candidates' posts with a visible and significant counter-chant, sometimes attuned, sometimes dystonic with respect to the candidates and lists. Several authors have focused on how this choral, or polyphony, of online communication influences the selection and framing or narrative processes of the topics covered during the election campaign. Meraz and Papacharissi (2013), for example, use the expressions networked framing and networked gatekeeping to describe how the selection and definition of the problems faced, their narrative frames (causal, moral etc.) are the result of a connected and networked discourse that involves multiple subjects. The chapter, based on a qualitative analysis of the published posts and comments, describes how the theme of immigration, during the election campaign that preceded the 2018 regional elections, was the subject of a polyphonic narrative. In terms of top down communication (or what is published on the pages of candidates and lists), the polyphony of the network emerges as characterized by reinforcement or delegation dynamics between the candidate page and the pages of the lists that support it. In terms of bottom up communication (i.e. what is published by readers - users of social media commenting on the candidates' posts), syntonic communication flows emerge which reaffirm and reinforce the narrative frames proposed, as well as dystonic communication flows, alternative narratives in response to the silence of some candidates.

La campagna elettorale realizzata attraverso Facebook in occasione delle elezioni regionali del 2018 in Lombardia e Lazio può essere definita una campagna polifonica in cui la selezione e narrazione dei diversi temi si compie nella combinazione di molteplici voci. Alle pagine Facebook utilizzate dai candidati governatori, come strumento di comunicazione durante la campagna elettorale, si sono affiancate quelle delle principali liste a sostegno, che hanno acquisito all’interno della piattaforma una significativa visibilità. I commenti hanno poi affiancato ai discorsi dei candidati un contro-canto visibile e significativo, a volte sintonico a volte distonico rispetto a candidati e liste. Diversi autori hanno messo a fuoco come questa coralità, o polifonia, della comunicazione in rete influenzi i processi di selezione e framing o narrazione dei temi trattati durante la campagna elettorale. Meraz e Papacharissi (2013), ad esempio, utilizzano le espressioni networked framing e networked gatekeeping per descrivere come la selezione e definizione dei problemi affrontati, le loro cornici narrative (causali, morali ecc.) siano il risultato di un discorso connesso e reticolare che coinvolge più soggetti. Il capitolo, sulla base di una analisi qualitativa dei post pubblicati e dei commenti, descrive come il tema dell’immigrazione, durante la campagna elettorale che ha preceduto le elezioni regionali del 2018, sia stato oggetto di una narrazione polifonica. Sul piano della comunicazione top down (ovvero di quanto viene pubblicato sulle pagine di candidati e liste) la polifonia della rete emerge come caratterizzata da dinamiche di rinforzo o di delega tra pagina del candidato e pagine delle liste che lo sostengono. Sul piano della comunicazione bottom up (ovvero di quanto viene pubblicato dai lettori‐utenti dei social media a commento dei post dei candidati) emergono flussi comunicativi sintonici che ribadiscono e rinforzano i frame narrativi proposti, così come flussi comunicativi distonici, narrazioni alternative in risposta al silenzio di alcuni candidati.

Vittadini, N., L'immigrazione come racconto corale: la campagna elettorale su Facebook., in Villa, M. (ed.), Migrazioni e comunicazione politica. Le elezioni regionali 2018 tra vecchi e nuovi media., FrancoAngeli, Milano -- ITA 2019: <<ISMU INIZIATIVE E STUDI SULLA MULTIETNICITÀ>>, 2019 93- 104 [http://hdl.handle.net/10807/144866]

L'immigrazione come racconto corale: la campagna elettorale su Facebook.

Vittadini, Nicoletta
Primo
2019

Abstract

The election campaign carried out through Facebook before the 2018 regional elections in Lombardy and Lazio can be defined as a polyphonic campaign in which the selection and narration of the different themes is accomplished in the combination of multiple voices. The Facebook pages used by the candidates during the election campaign were flanked by those of the main supporting lists, which acquired significant visibility within the platform. The comments then flanked the candidates' posts with a visible and significant counter-chant, sometimes attuned, sometimes dystonic with respect to the candidates and lists. Several authors have focused on how this choral, or polyphony, of online communication influences the selection and framing or narrative processes of the topics covered during the election campaign. Meraz and Papacharissi (2013), for example, use the expressions networked framing and networked gatekeeping to describe how the selection and definition of the problems faced, their narrative frames (causal, moral etc.) are the result of a connected and networked discourse that involves multiple subjects. The chapter, based on a qualitative analysis of the published posts and comments, describes how the theme of immigration, during the election campaign that preceded the 2018 regional elections, was the subject of a polyphonic narrative. In terms of top down communication (or what is published on the pages of candidates and lists), the polyphony of the network emerges as characterized by reinforcement or delegation dynamics between the candidate page and the pages of the lists that support it. In terms of bottom up communication (i.e. what is published by readers - users of social media commenting on the candidates' posts), syntonic communication flows emerge which reaffirm and reinforce the narrative frames proposed, as well as dystonic communication flows, alternative narratives in response to the silence of some candidates.
2019
Italiano
Migrazioni e comunicazione politica. Le elezioni regionali 2018 tra vecchi e nuovi media.
9788891781024
FrancoAngeli
2019
Vittadini, N., L'immigrazione come racconto corale: la campagna elettorale su Facebook., in Villa, M. (ed.), Migrazioni e comunicazione politica. Le elezioni regionali 2018 tra vecchi e nuovi media., FrancoAngeli, Milano -- ITA 2019: <<ISMU INIZIATIVE E STUDI SULLA MULTIETNICITÀ>>, 2019 93- 104 [http://hdl.handle.net/10807/144866]
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