Cinema, or audiovisual in general, is used more and more often in Italian schools of all levels and as a teaching aid. The expansion of this practice can be explained by some complementary factors: a cultural and pedagogical context in which, although with heterogeneous positions, the possibility of including education in audiovisuals as a qualifying aspect of the curricula appears to have been acquired; the growing commercial availability of a large quantity of titles on multiple media; the continuous technological development that allows the use of instruments adaptable to different needs. This simple observation is the starting point from which the book is born, which takes note of a factual reality and records the growing pervasiveness of the audiovisual sector in contemporary society. After a century of debate, often heated, between those who support and those who contest the presence of cinema at school, the opportunities for intervention and use are certainly much wider than in the past, but we do not always act with full awareness of the potential, functions, perspectives and, why not, also the limits and contradictions relating to the use of audiovisuals in the didactic field. The first objective of the book is therefore to offer some basic tools to increase the awareness of those who do, or intend to do, teaching using audiovisual aids. The concept of manual must not be interpreted in a univocal and restrictive way: the reader will not find a series of typed paths to be mechanically transposed to activate didactic interventions on cinema or with audiovisuals, let alone lists of titles associated with specific themes or subjects or advice on specific films that work better with elementary school classes than in high schools. Without ever losing sight of concrete operations, the book aims rather at developing and interacting with three levels of analysis and study which are considered necessarily complementary here: historical, theoretical and methodological.

Sempre più spesso nelle scuole italiane di ogni ordine e grado si utilizza il cinema, o in generale l'audiovisivo, come supporto didattico. L'espansione di tale prassi si spiega con alcuni fattori complementari tra loro: un contesto culturale e pedagogico in cui, pur con posizioni eterogenee, appare acquisita la possibilità di inserire l'educazione agli audiovisivi come aspetto qualificante dei curricoli; la crescente disponibilità commerciale di una grande quantità di titoli su molteplici supporti; il continuo sviluppo tecnologico che permette di utilizzare strumentazioni adattabili alle diverse esigenze. Questa semplice constatazione è il dato di partenza da cui nasce il libro, che prende atto di una realtà di fatto e registra la crescente pervasività dell'audiovisivo nella società contemporanea. Dopo un secolo di dibattito, spesso acceso, tra chi sostiene e chi contesta la presenza del cinema a scuola, le opportunità di intervento e di utilizzo sono sicuramente molto più ampie di un tempo, ma non sempre si agisce con la piena consapevolezza delle potenzialità, delle funzioni, delle prospettive e, perché no, anche dei limiti e delle contraddizioni relative all'uso degli audiovisivi in ambito didattico. Il primo obiettivo del libro è quindi quello di offrire alcuni strumenti di base per accrescere la consapevolezza di chi fa, o intende fare, didattica utilizzando i supporti audiovisivi. Il concetto di manuale non va interpretato in modo univoco e restrittivo: il lettore non troverà una serie di percorsi tipizzati da trasporre meccanicamente per attivare interventi didattici sul cinema o con gli audiovisivi, né tantomeno elenchi di titoli associati a temi o materie specifiche oppure consigli su film specifici che funzionano meglio con le classi delle elementari piuttosto che negli istituti superiori. Senza perdere mai di vista l'operatività concreta, il libro mira piuttosto a sviluppare e a far interagire tre livelli di analisi e studio che qui si reputano necessariamente complementari: storico, teorico e metodologico.

Marangi, M., Insegnare cinema. Lezioni di didattica multimediale, Utet Libreria, Torino 2004: 370 [http://hdl.handle.net/10807/122519]

Insegnare cinema. Lezioni di didattica multimediale

Marangi, Michele
2004

Abstract

Cinema, or audiovisual in general, is used more and more often in Italian schools of all levels and as a teaching aid. The expansion of this practice can be explained by some complementary factors: a cultural and pedagogical context in which, although with heterogeneous positions, the possibility of including education in audiovisuals as a qualifying aspect of the curricula appears to have been acquired; the growing commercial availability of a large quantity of titles on multiple media; the continuous technological development that allows the use of instruments adaptable to different needs. This simple observation is the starting point from which the book is born, which takes note of a factual reality and records the growing pervasiveness of the audiovisual sector in contemporary society. After a century of debate, often heated, between those who support and those who contest the presence of cinema at school, the opportunities for intervention and use are certainly much wider than in the past, but we do not always act with full awareness of the potential, functions, perspectives and, why not, also the limits and contradictions relating to the use of audiovisuals in the didactic field. The first objective of the book is therefore to offer some basic tools to increase the awareness of those who do, or intend to do, teaching using audiovisual aids. The concept of manual must not be interpreted in a univocal and restrictive way: the reader will not find a series of typed paths to be mechanically transposed to activate didactic interventions on cinema or with audiovisuals, let alone lists of titles associated with specific themes or subjects or advice on specific films that work better with elementary school classes than in high schools. Without ever losing sight of concrete operations, the book aims rather at developing and interacting with three levels of analysis and study which are considered necessarily complementary here: historical, theoretical and methodological.
2004
Italiano
Monografia o trattato scientifico
88-7750-880-9
Utet Libreria
Marangi, M., Insegnare cinema. Lezioni di didattica multimediale, Utet Libreria, Torino 2004: 370 [http://hdl.handle.net/10807/122519]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/122519
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact