The recent history of football in Italy appears to be characterized by two phenomena that seem to be inversely related. The brilliant results of the sporting activity are matched by a poor performance on the economic-financial level. On the one hand, in the sports field, we are witnessing the success of the Italian model with results that in the last 15 years have not been reflected in any other European country. On the other hand, on the economic-financial level, there has been a rise in personnel costs (above all for salaries to sport affiliates) that goes well beyond the increase in revenues that the football clubs were able to achieve. The competitive framework that we have described suggests a rise in competitive pressure in the supply of the core business actors (players and trainers). It is therefore necessary to further increase the amount of revenues both by intervening on the characteristic management and by developing commercial activities (merchandising, sponsorships, management of stadiums and services associated with the sport entertainment) that allow a wider exploitation of the brand image of club linked to the fame and loyalty that the name of the team has in the fans' audience. The trends in progress suggest that the system as such is not sustainable and it has already shown clear signs of failure. In this part of the work we therefore wish to discuss some of the most controversial issues regarding the evolution of professional football and to indicate the guidelines for the redefinition of the behavior of football clubs.

La storia recente del calcio in Italia appare caratterizzata da due fenomeni che sembrano essere inversamente correlati. Ai brillanti risultati dell'attività sportiva fa riscontro un pessimo andamento sul piano economico-finanziario. Da un lato, in campo sportivo, si assiste al successo del modello italiano con risultati che negli ultimi 15 anni non hanno riscontro in nessun altro Paese europeo. Dall'altro lato, sul piano economico-finanziario, si è determinata una lievitazione dei costi del personale (soprattutto per stipendi ai tesserati) che va ben oltre l'incremento dei ricavi che le società calcistiche sono state in grado di realizzare. Il quadro competitivo che abbiamo descritto lascia immaginare un innalzamento della pressione competitiva nell'approvvigionamento dei fattori della produzione caratteristica (giocatori e tecnici). Si rende pertanto necessario aumentare ulteriormente l'entità dei ricavi sia intervenendo sulla gestione caratteristica sia sviluppando attività commerciali (merchandising, sponsorizzazioni, gestione degli stadi e dei servizi associati alla fruizione dello spettacolo sportivo) che consentano un più ampio sfruttamento dell'immagine di marca dei club legata alla notorietà e alla fedeltà che il nome della squadra ha presso il pubblico dei tifosi. Le tendenze in atto sono tali da far prevedere un'insostenibilità del sistema che ha già dato chiari segni di cedimento. In questa parte del lavoro desideriamo quindi discutere alcune delle questioni più controverse relativamente all'evoluzione del calcio professionistico e indicare le linee guida per la ridefinizione del comportamento delle società calcistiche.

Baroncelli, A., Il futuro del calcio, ovvero il complesso equilibrio tra obiettivi sportivi e obiettivi economico-finanziari, in Baroncelli, A., Lago, U., Szymanski, S. (ed.), Il business del calcio, Egea, Milano 2004: 276- 303 [http://hdl.handle.net/10807/122423]

Il futuro del calcio, ovvero il complesso equilibrio tra obiettivi sportivi e obiettivi economico-finanziari

Baroncelli, Alessandro
2004

Abstract

The recent history of football in Italy appears to be characterized by two phenomena that seem to be inversely related. The brilliant results of the sporting activity are matched by a poor performance on the economic-financial level. On the one hand, in the sports field, we are witnessing the success of the Italian model with results that in the last 15 years have not been reflected in any other European country. On the other hand, on the economic-financial level, there has been a rise in personnel costs (above all for salaries to sport affiliates) that goes well beyond the increase in revenues that the football clubs were able to achieve. The competitive framework that we have described suggests a rise in competitive pressure in the supply of the core business actors (players and trainers). It is therefore necessary to further increase the amount of revenues both by intervening on the characteristic management and by developing commercial activities (merchandising, sponsorships, management of stadiums and services associated with the sport entertainment) that allow a wider exploitation of the brand image of club linked to the fame and loyalty that the name of the team has in the fans' audience. The trends in progress suggest that the system as such is not sustainable and it has already shown clear signs of failure. In this part of the work we therefore wish to discuss some of the most controversial issues regarding the evolution of professional football and to indicate the guidelines for the redefinition of the behavior of football clubs.
2004
Italiano
Il business del calcio
8823830567
Egea
Baroncelli, A., Il futuro del calcio, ovvero il complesso equilibrio tra obiettivi sportivi e obiettivi economico-finanziari, in Baroncelli, A., Lago, U., Szymanski, S. (ed.), Il business del calcio, Egea, Milano 2004: 276- 303 [http://hdl.handle.net/10807/122423]
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