The assessment that the Russian thinkers of XIX-XX centuries make of Constantine may be seen as an alternative to the usual contraposition between the traditional (though disembodied) purity of the origins and the reduction of Christianity to a mere instrument of an exclusively secular power. To this end, (moral) judgement is no longer conceived in terms of an internal consistency to some pre-established principle but as the question of the relationship with Christ – Christ as a person not reducible to a set of values and ideas, either moral or theological. This new approach was exemplified by Solovyov through the comparison between byzantinism and Peter the Great. To Solovyov, the first meant a typical reduction of faith to a series of abstractions (therefore, without a chance to overcome the abstract contraposition between a disembodied purity and the corruption of power); while, on the other hand, the second, in spite of its tragic failure, implied an idea of morality based on the acknowledgment of /the search for a power greater than the earthly one.

Il giudizio su Costantino offerto dai pensatori russi tra Otto e Novecento presenta una possibilità di uscire dalla consueta contrapposizione tra la purezza tradizionale (ma disincarnata) delle origini e la riduzione del cristianesimo al puro strumento di un potere esclusivamente terreno. A questo scopo, il giudizio (morale) non viene più posto come un problema di coerenza interna rispetto a dei principi precostituiti, ma come il problema del rapporto con una figura di Cristo irriducibile a una serie di valori e di idee (morali o teologiche). Solov’ëv esemplifica questo nuovo approccio attraverso il confronto tra il bizantinismo e la figura di Pietro il Grande: se il primo rappresenta un caso tipico di riduzione della fede a una serie di idee astratte (che non offre alcuna possibilità di superare la contrapposizione astratta tra una purezza disincarnata e la corruzione del potere), la vicenda dello zar (pur nel suo tragico fallimento) suggerisce l’idea di una moralità come riconoscimento/ricerca di un potere superiore a quello terreno.

Dell'Asta, A., Costantino nel pensiero filosofico e teologico russo di Otto-Novecento, in Macchioro, R. (ed.), Costantino a Milano. L’editto e la sua storia (313-2013), Bulzoni Editore, Roma 2017: 2017 347- 356 [http://hdl.handle.net/10807/120546]

Costantino nel pensiero filosofico e teologico russo di Otto-Novecento

Dell'Asta, Adriano
2017

Abstract

The assessment that the Russian thinkers of XIX-XX centuries make of Constantine may be seen as an alternative to the usual contraposition between the traditional (though disembodied) purity of the origins and the reduction of Christianity to a mere instrument of an exclusively secular power. To this end, (moral) judgement is no longer conceived in terms of an internal consistency to some pre-established principle but as the question of the relationship with Christ – Christ as a person not reducible to a set of values and ideas, either moral or theological. This new approach was exemplified by Solovyov through the comparison between byzantinism and Peter the Great. To Solovyov, the first meant a typical reduction of faith to a series of abstractions (therefore, without a chance to overcome the abstract contraposition between a disembodied purity and the corruption of power); while, on the other hand, the second, in spite of its tragic failure, implied an idea of morality based on the acknowledgment of /the search for a power greater than the earthly one.
2017
Italiano
Costantino a Milano. L’editto e la sua storia (313-2013)
978-88-6897-100-7
Bulzoni Editore
2017
Dell'Asta, A., Costantino nel pensiero filosofico e teologico russo di Otto-Novecento, in Macchioro, R. (ed.), Costantino a Milano. L’editto e la sua storia (313-2013), Bulzoni Editore, Roma 2017: 2017 347- 356 [http://hdl.handle.net/10807/120546]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/120546
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact